Elavtal
Från och med 1 december 2023 så upphör OKQ8 med elhandel. Vi har varit verksamma inom elhandel i över tio år med ambitionen att erbjuda bra elavtal till OK-medlemmar. För att kunna stärka erbjudandet har vi nu beslutat att överlåta våra elhandelskunder till Skellefteå Kraft.
Information till våra elkunder
Har du ett elavtal hos oss idag kommer det att flyttas över till Skellefteå Kraft den 1 december 2023. Det sker automatiskt och du behöver inte göra någonting. Villkoren för ditt befintliga avtal ändras inte, du behåller samma pris och villkor som du har idag. Du kommer fortsatt ha ett elavtal med el producerat från 100% förnybara energikällor, den största delen av Skellefteå Krafts producerade el kommer från vattenkraft.
Skellefteå Kraft är certifierade enligt ”Schysst elhandel” så att du känna dig trygg med att du bli väl omhändertagen och får ta del av ett starkt kunderbjudande.
Appen OKQ8 Hemma
Appen OKQ8 Hemma kommer att stängas ner 1 december. När ditt elavtal har flyttats över till Skellefteå Kraft kan du ladda ner deras app för att få bättre koll på din energiförbrukning.
Mina sidor
”Mina sidor” kommer att stängas ner 1 december. Skellefteå Kraft har en motsvarade tjänst som du kan börja använda när ditt elavtal har flyttats till dem.
Autogiro och betalsätt
Om du betalar din elfaktura via autogiro idag och vill fortsätta att göra det när avtalet flyttas över till Skellefteå Kraft behöver du göra en ny anmälan. Information om hur du gör det och vilka andra betalningsalternativ du kan välja mellan finns på Skellefteå Krafts hemsida.
Har du frågor?
Nedan har vi samlat frågor och svar.
Frågor som rör ditt nuvarande elavtal kontakta: OKQ8 kundservice på 020-65 65 65 helgfria vardagar 8.30-16.00
Frågor som rör ditt nya elavtal kontakta: Skellefteå Kraft kundservice på 0910-77 25 50.
-
Varför överlåter OKQ8 sina elkunder till Skellefteå Kraft?
Vi har sedan flera år ett nära samarbete med Skellefteå Kraft där vi tillsammans bygger Sveriges största nätverk med supersnabbladdare på våra stationer. Att överlåta våra elhandelskunder till dem är ett naturligt steg för att kunna stärka erbjudandet till våra elkunder och alla OK-medlemmar.
Skellefteå Kraft är certifierade enligt ”Schysst elhandel”. Vi känner oss trygga med att våra elkunder kommer att bli väl omhändertagna och får ta del av ett starkt kunderbjudande. -
Vad händer med mitt elavtal?
Den 1 december 2023 kommer ditt elavtal att flyttas över till Skellefteå Kraft. Det sker automatiskt och du behöver inte göra något.
-
Får jag samma pris och villkor som tidigare?
Ja, ditt avtal ändras inte. Du får samma pris och samma villkor som du har haft hos oss på OKQ8.
-
Hur produceras elen som jag köper via Skellefteå Kraft?
Den el Skellefteå Kraft säljer är alltid 100 % förnybar och ursprungsmärkt. Du fortsätter alltså att göra ett bra val även med Skellefteå Kraft som leverantör.
-
Hur påverkar detta hanteringen av mina personuppgifter?
I samband med att ditt elavtal flyttas över till Skellefteå Kraft kommer din kundinformation att tas bort från våra kundhanteringssystem. Men enligt lagstiftning är vi skyldiga att behålla historiken i cirka sju år.
-
Var hittar jag mer information om Skellefteå Kraft?
Mer information finns på deras hemsida: www.skekraft.se. Du kommer även att få information om dem och ditt nya elavtal skickat till dig inom kort.
-
När får jag min sista faktura från OKQ8?
Du som har ett elavtal som flyttas över till Skellefteå Kraft 1 december kommer att få den sista fakturan från oss i mitten av december 2023.
-
När jag min första faktura från Skellefteå Kraft?
Du som har ett elavtal som flyttas över till Skellefteå Kraft 1 december får den första fakturan från dem i januari 2024.
-
Jag har en fråga kring min faktura, vem kontaktar jag då?
Om du har frågor om en faktura som du fått i december 2023 eller tidigare ber vi dig att kontakta vår kundservice på 020-65 65 65. Vi har öppet alla helgfria vardagar mellan 8.30 och 16.00.
Om du har frågor om en faktura som du fått under 2024 ber vi dig att kontakta Skellefteå Krafts kundservice. Mer information om hur du kan nå dem finns här: Kontakta kundservice - Skellefteå Kraft -
Jag har betalat min faktura via e-faktura, hur gör jag om jag vill fortsätta att göra det?
Du kommer att fortsätta att få din faktura via e-faktura.
-
Jag har betalat min faktura via autogiro, hur gör jag om jag vill fortsätta att göra det?
Vill du betala din faktura från Skellefteå Kraft via autogiro behöver du göra en ny anmälan för det. Det kan du göra via din internetbank, via ”Mina sidor” hos Skellefteå Kraft eller via en pappersblankett. För att anmäla autogiro behöver du ditt kundnummer hos Skellefteå Kraft. Du kommer att få ett utskick från dem där ditt kundnummer finns med.
-
Vad händer med ”Mina sidor”?
”Mina sidor” avseende ditt elavtal hos oss på OKQ8 stängs ner 1 december 2023. Skellefteå Kraft har en motsvarande tjänst där du kan logga in när ditt avtal hos dem träder i kraft. Men, du kommer inte kunna se någon information där innan första fakturan är skapad.
-
Vad händer med appen OKQ8 Hemma?
OKQ8 Hemma stängs ner 1 december 2023. Skellefteå Kraft har en app som du kan ladda ner när ditt avtal hos dem träder i kraft.