Georgi Viering letar efter orden för att beskriva den perfekta dagen i garaget, men en sak är han säker på - under den ultimata mekardagen får det inte finnas några andra åtaganden. När sextio- och sjuttiotalsfordonen ska repareras eller servas är det jakten på originaldelar som står i fokus. Tidsenligt mönstrade däck. Rätt mutter. Rätt skruv. Att saker och ting fungerar och mår bra. Och att oljan byts, förstås. En viktig del av Georgi Vierings arbete grundar sig i just det - det egna maskinintresset.
- Redan som femåring gick jag på mässor med min pappa och tittade på dom senaste bilmodellerna, berättar han.
Och kanske var det någonstans där ett frö såddes. Den motor- intresserade tonåringen på trimmad moped blev maskiningenjör, arbetade med flygunderhåll och lastbilsproduktion innan han sedan sökte sig till Q8Oils som produktingenjör.
"När man väl kommer in i smörjmedlets värld inser man hur pass komplext det är. Och det har gjort att jag har tyckt att det varit intressant. Det händer hela tiden nya saker. "
Teamet med Georgi Viering i spets arbetar för att hjälpa sina kunder och tillgodose varje specifikt behov, med befintliga smörjmedel ur svenska och internationella sortiment, eller ta fram nya om det behövs. En annan del handlar också om att se kommande behov och förutsättningar. Att leverera vad kunderna vill ha och framtiden behöver, skulle man kunna säga.
"I en värld där utveckling och teknik alltid går framåt behöver smörjmedlen och oljorna följa med."
De tomma oljefaten klonkar mot varandra när de rör sig framåt i produktionen. En våning ovanför fylls rummen av klirret från mätkolvar och petriskålar som säkerställer kvalitéten på oljorna i produktionen. Georgi rör sig vant i oljefabrikens lokaler medan han beskriver en ständig pågående process. I en värld där utveckling och teknik alltid går framåt behöver smörjmedlen och oljorna följa med. Som exempel talar han om fordonsindustrin som både minskat sina oljevolymer och ökat sina bytesintervall, samtidigt som motortemperaturerna blir högre. För att möta de nya utmaningarna måste oljorna anpassas efter kundernas behov, vilket utgör en stor del av arbetet på Q8Oils.
- Processen att framställa oljan är ju relativt enkel men den skiljer sig inte så mycket om man jämför tjugo år bakåt i tiden. Däremot så blir ju komponenterna mer komplexa och man får mer avancerade tillsatser som ska blandas. Att arbeta mot en svensk marknad ställer dessutom andra krav på produkterna. Och det är inte bara minusgrader och fallande snö som är i fokus, utan en marknad som efterfrågar en produkt som är mindre skadlig mot sin omgivning. Vi har ett högre krav på att det ska vara ett hållbarhetstänk kring produkterna och vi försöker naturligtvis att jobba för det, berättar Georgi, och fortsätter:
- Vi vill upplysa våra kunder om dessa produkter och vi märker ju att efterfrågan och nyfikenheten kring miljöprodukter ökar - kanske tyvärr inte så mycket som vi önskar. Våra kunder har du möjlighet att göra ett aktivt val, understryker Georgi när han pratar om de smörjmedlen som är märka med "OKQ8 Bättre miljöval", eftersom många av produkterna numera går att välja som en grönare variant.
Samtidigt förstår Georgi Viering att det initialt finns en viss skepticism att byta ut det traditionella smörjmedlet i en applikation, men är tydlig med att:
"Produkterna är i högre grad förnybara och bättre ur ett miljöperspektiv."
Georgi återkommer flera gånger till bredden. På Q8Oils talar man om smörjmedel och applikation, det vill säga, typ av smörjmedel och typ av maskin där den används. Det är enkelt att göra parallellen till olja och motorer, men i själva verket kan en applikation vara vilken maskin som helst där ett smörjmedel behövs.
- På Q8Oils har vi ju massor av olika produktgrupper. Det finns motoroljor, transmissionsoljor, hydrauloljor, industrioljor, metallbearbetningsvätskor och fetter, så vi har en väldigt bred produktportfölj.
- När jag mekar blir jag inte hungrig. Då kan det gå fem-tio timmar utan att man äter. Dagen bara flyger iväg, säger Georgi till slut.
- Man går in i garaget, börjar skruva och man märker att man har flyt. Inga rostiga muttrar eller skruvar som sitter åt utan allting bara flyter på. Man tar isär, provar om den nya delen fungerar som man hade tänkt sig - det gör den - man skruvar i några timmar. Man får ihop allting. Man provstartar. Fordonet fungerar. Det är den ultimata garagedagen.
Vad kunderna vill ha och framtiden behöver
Georgi Viering som är chef för Technical service & Products på Q8Oils, översatt, han som kan allt om smörjmedel. Det ska visa sig att smörjmedlets värld är mer komplex än man kan föreställa sig.
Se filmen med Georgi här >