Tillsammans med våra kunder tar vi utvecklingen framåt

Brimar Gunnlaugsson är Key account manager på Q8Oils. Under veckodagarna har han Sverige i sikte men på ledigheten höjer han blicken över landsgränsen. "Det finns så många drömresor jag skulle vilja göra".

"Du kommer så nära elementen. Du är närmare naturen på något sätt ", landar Brimar Gunnlaugsson i när han beskriver känslan av att åka motorcykel. En skildring som kanske ligger närmre till hands för den som vuxit upp i Islands vindpinade landskap. Granne med vulkaner, gejsrar, glaciärer och vattenfall. Ett halvår ljus och ett halvår i mörker. Allt omsnärjt av ett sprakande norrskenstäcke.

En Sverigekarta klär en av väggarna på Brimar Gunnlaugssons kontor. Spelplanen. Svarta ringar är dragna med spritpenna kring två dussin städer och runtomkring hänger utskrivna motorcykel- och semesterbilder. På skrivbordet surrar telefonen oavbrutet. Handsfree tas på, för att sedan bytas mot ett headset till datorn. Och sedan börjar det om igen. Brimar Gunnlaugsson arbetar som Key account manager på Q8Oils, där han förser kunder inom den tillverkande industrin med smörjmedel.

Tid är på flera sätt ett återkommande inslag i Brimars arbete. Att lägga tid att planera och göra research, men i synnerhet tid att lyssna på kundens behov.

"Ett första möte handlar inte så mycket om att berätta om oss egentligen, utan det handlar om att lyssna på vem kunden är"

understryker Brimar och pekar på vikten av att vara proaktiv:"Har en kund gett dig sin tid, då måste jag vara förberedd när jag kommer till mötet. För jag kan inte ödsla deras tid, den är precis lika värdefull som min." säger han.

Efter ett första möte kan han återvända till ritbordet och börja skissa på en lösning för att underlätta kundens arbete på bästa sätt. För tidsaspekten återfinns även i själva produktionen. " Det handlar om driften. Det ska fungera. Kundens produktion ska bli så effektiv som möjligt. Det får inte bli några driftstopp. Det får inte krångla för att en olja är fel, ett smörjmedel blir för varmt eller ett fett som inte smörjer. För om det gör det – då börjar det kosta pengar för kunden ", säger han.

Och jobbet kan vara en prövning. Men med kundens historia, utmaningar och önskemål i bagaget tas en lösning fram, ofta i samband med en produkttekniker. Det är någonting Brimar välkomnar.

"Den roligaste kunden är kanske den som utmanar oss lite grann som leverantör och som sätter oss på prov. Det är en kund som vi på något sätt får utvecklas tillsammans med. Att kunden hjälper till att utveckla oss precis som vi utvecklar dem."

Kartan på väggen visar inte bara kundsegmentet, emellanåt finns här även inspiration till nästa resa på motorcykel. "Det finns så många drömresor jag skulle vilja göra. Värmland. Dalarna. Norra Sverige. Det finns mycket att se. Jag tror inte att jag har åkt Sveriges vackraste väg än", säger Brimar och höjer blicken: " Och jag skulle vilja åka neråt i Europa. Skottland. Alperna. Eller hem till Island och åka runt lite där ".

Kunderna utvecklar oss precis som vi utvecklar dem

Se filmen med Brimar Gunnlaugsson som arbetar som Key account manager på Q8Oils, där han förser kunder inom den tillverkande industrin med smörjmedel.

Rätt produkt för en unik tillvaro

Underhåll, snarare än underhållning, kan det verka för den oinvigda. Att köra enduro kostar åtskilliga timmar i verkstaden och allt måste stämma. Packningar ska bytas, filter rengöras och rätt olja måste i motorn – upp till var femte körtimme. Det har Magnus Broman bättre koll på än många andra.

Vad kunderna vill ha och framtiden behöver

Hur mycket går det egentligen att säga om smörjmedel? Georgi Viering är chef för Technical Service & Products på Q8Oils, översatt, han som kan allt om smörjmedel. Det ska visa sig att smörjmedlets värld är mer komplex än man kan föreställa sig.