Rätt produkt för en unik tillvaro

Underhåll, snarare än underhållning, kan det verka för den oinvigda. Att köra enduro kostar åtskilliga timmar i verkstaden och allt måste stämma. Packningar ska bytas, filter rengöras och rätt olja måste i motorn – upp till var femte körtimme. Det har Magnus Broman bättre koll på än många andra.

Magnus Broman lägger handen på motorcykelns sadel. En stund tidigare dundrade den oberört fram över rötter och sten på en smal skogsstig, endast följd av det tjocka moln av grus och damm det grova bakhjulet sprutat upp efter sig. För en stund sen vrålade den, nu står den tyst och lugn, uppställd innanför verkstadens stängda portar. »Träden står ju still och har ingen humor, men man försöker undvika dem«, skrattar Magnus Broman när han beskriver känslan av att sitta på en endurosadel och blåsa fram på en skogsstig i 60 km/h.

Det garage där Magnus båge står parkerad viskar om en drömmande själ. Spridda hylsnycklar och skruvmejslar tapetserar arbetsytorna och skåp är lämnade på vid gavel. En halvfärdig bil väntar i ett hörn. Oljedränkta trasor ligger jämnt fördelade i lokalen. Att köra enduro kräver att man tar hand om motorcykeln på rätt sätt. Luftfilter byts efter varje körning, motorolja efter 5–7 körtimmar och kolven efter 100. Däremellan ska hojen tvättas, kedjan smörjas, gaffeloljan bytas och packningar kontrolleras.

»Min sambo tycker att det tar för mycket tid men jag tycker att det är för lite ändå« ler Magnus, och tillägger: »Man måste ändå vårda hojen och se till att allt är schysst. Sköter du inte motor, motoroljebyten och filter så kan motorn skära«.

Att smörja på rätt sätt är lika sant för all typ av motor och maskin, det vet Magnus bättre än många andra. Och som säljare för Q8Oils kommer den vetskapen till användning dagligen. »Förr i tiden sa man ju alltid att man kan hälla i vilken olja som helst i en maskin, men toleransgränserna är så pass mycket mindre i motorer idag än vad det var förr. Man kan inte göra en olja som är bra till allt«.

Variationen som finns idag gör varje kund, varje möte och varje applikation unika – styrda av bland annat maskintemperaturer, utsläppskrav, smörjegenskaper och kostnader. För att nämna några. Det gör att jobbet som säljare på Q8Oils inte handlar så mycket om att just sälja, utan att hitta rätt. Att lösa problem. »Vi är inte bara säljare utan vi hjälper kunden med projekt, provtagningar och tekniska detaljer. Vi kan ta med oss en tekniker på plats och hjälpas åt och ta reda på vad det är som går åt för just deras ändamål«.

»Den personliga kontakten är vad jag tycker är viktigt, att man kan ha en dialog mellan fyra ögon«, säger Magnus, vars arbete utgår från Q8Oils kontor i Jönköping men sträcker sig över stora delar av Mellansverige. Han fortsätter: »Självklart är webb och mail och hela den biten bra också, men ett personligt möte genererar ett stort förtroende«.

Magnus rör sig återigen mot motorcykeln som står uppställd innanför garageporten. Trots brutna nyckelben och revben som har gått av ser han sig själv att hålla på med åkningen tills kroppen säger ifrån. För honom är åkningen en slags meditation. »Man är fullt fokuserad på att hålla sig i spåret och att se framåt. Man tänker inte på någonting annat, så det är rätt skönt. Det är en ventil för min del. En aktiv avkoppling«.