Frågor och svar, OKQ8 Bilförsäkring

Här har vi samlat de vanligaste frågorna gällande vår nya bilförsäkring. Om du inte hittar svar på din fråga här, kontakta vår kundservice på tel. 020-65 65 65. 

  • Hur gör jag för att teckna bilförsäkring?

    Det enklaste sättet att teckna vår bilförsäkring på är via vår hemsida. Här kan du både beräkna ditt pris och teckna försäkringen, men om du föredrar att prata med oss går försäkringen också att teckna via telefon. Kontakta oss på tel. 020-65 65 65 för mer information.

  • Vem ska försäkringen stå på?

    Det är ägaren av bilen som ska stå på bilförsäkringen. Som ägare räknas den som är registrerad som ägare hos Transportstyrelsen och som huvudsakligen använder bilen.
    Om försäkringen står på någon annan än ägaren är bilen formellt inte försäkrad. Ägaren riskerar då att få betala avgifter till Trafikförsäkringsföreningen (TFF), eftersom du enligt lag måste trafikförsäkra bilen.

     

  • Måste min bil vara försäkrad?

    Ja, om fordonet är i trafik måste du enligt lag trafikförsäkra din bil. 

  • Kan jag dela upp betalningen av bilförsäkringen?

    Ja, du kan välja att betala din försäkring helårs-, halvårs-, kvartals- eller månadsvis. Månadsbetalning sker via autogiro. Väljer du att betala via pappersfaktura tillkommer en pappersfakturaavgift på 30 kr per faktura.

  • Kan jag göra ändringar i min bilförsäkring?

    Om du ändrar körsträcka eller adress under försäkringsperioden kan din premie påverkas från och med det datum vi får informationen.

  • Ingår allriskförsäkring i bilförsäkringen?

    Ja, det ingår i halv- och helförsäkring för privatägd personbil som är högst 15 år gammal.

  • Gäller bilförsäkringen utomlands?

    Försäkringen gäller i de länder som är anslutna till det så kallade Gröna kort-systemet. Kom ihåg att beställa ett grönt kort om du ska ut och resa. Trafikförsäkringen gäller i hela världen för skada som till följd av trafikolycka med svenskregistrerat fordon tillfogas dig som svensk medborgare eller har hemvist i Sverige.

  • Kan jag få ersättning vid förlust av bilnyckel?

    För att kunna erhålla ersättning för förlust av bilnyckel krävs momentet Allrisk Bil, vilket ingår i vår halvförsäkring och helförsäkring. 

  • Gäller försäkringen vid övningskörning?

    Tänk på att både handledare och elev ska ha giltiga tillstånd för övningskörning. Det är handledaren som räknas som förare under övningskörningen och är ansvarig för allt eleven gör. Bilförsäkringen gäller därför på samma sätt som när någon som har körkort kör bilen. Det är bra att ha helförsäkring på bilen för att kunna få ersättning för eventuella bucklor och repor.

  • Vad gäller för direktimporterade bilar?

    För att teckna en trafikförsäkring hos oss ska bilen vara registreringsbesiktigad och fått svenska registreringsskyltar. För maskinskademomentet i försäkringen gäller dubbel självrisk.

  • Kan jag byta bilförsäkring när jag vill?

    Nej, du kan bara byta bolag vid försäkringens årsförfallodag. Detsamma gäller hos andra försäkringsbolag.

  • Kan jag ta över förra ägarens försäkring när jag köper en begagnad bil?

    Nej, den som står som registrerad ägare i Vägtrafikregistret måste också vara försäkringstagare. Du kan alltså inte ta över den förra ägarens försäkring. 

  • Vad är vagnskadegaranti och hur tar jag reda på om min bil har det?

    Vagnskadegaranti ersätter skador på din egen bil som du själv orsakar, till exempel om du kör i diket och bilen får plåtskador. En bil som är yngre än tre år kan ha en gällande vagnskadegaranti. Kontrollera om det finns ett garantibevis bland bilhandlingarna eller kontakta din återförsäljare. Har din bil vagnskadegaranti räcker det att du tecknar en halvförsäkring. När vagnskadegarantin går ut, eller om din bil saknar vagnskadegaranti, rekommenderar vi att du tecknar helförsäkring. Har du en lätt lastbil? Tänk på att de som regel inte har vagnskadegaranti.

  • Jag har ställt av/på mitt fordon, behöver jag kontakta er?

    Nej, det behöver du inte, eftersom vi får informationen om av- och påställning från Transportstyrelsen. Om fordonet du ställer av är halv- eller helförsäkrat, gör vi automatiskt om försäkringen till en avställningsförsäkring. När du ställer på fordonet igen får du samma försäkring som innan. Du behöver inte göra någonting. Om fordonet bara är trafikförsäkrat blir försäkringen vilande när du ställer av det. Trafikförsäkringen aktiveras igen när du ställer på fordonet. Du behöver inte göra någonting.

     

  • Jag har OKQ8 Bilförsäkring och har sålt min bil. Behöver jag kontakta er?

    Vid försäljning avslutas försäkringen från samma datum som ägarbytet sker. Försäkringspremie återbetalas från den dagen fram till och med din huvudförfallodag. Kontakta oss gärna och uppge ditt bankkontonummer, i annat fall skickas ett utbetalningskort till din folkbokföringsadress.

  • Vilka larm är godkända?

    Gjensidige godkänner alla larm som har blivit godkända av Stöldskyddsföreningen.

  • Hur gör jag om jag drabbats av en skada?

    Så snart som möjligt ska du anmäla skadan till Gjensidige Försäkring. Här hittar du deras skadeanmälningsblanketter. På vardagar återkommer de till dig inom 24 timmar. Om du krockat med ett annat fordon måste både du och den andra föraren anmäla det som hänt till era respektive försäkringsbolag. 

  • Jag har ställt av/på mitt fordon, behöver jag kontakta er?

    Nej, det behöver du inte, eftersom vi får informationen om av- och påställning från Transportstyrelsen. Om fordonet du ställer av är halv- eller helförsäkrat, gör vi automatiskt om försäkringen till en avställningsförsäkring. När du ställer på fordonet igen får du samma försäkring som innan. Du behöver inte göra någonting. Om fordonet bara är trafikförsäkrat blir försäkringen vilande när du ställer av det. Trafikförsäkringen aktiveras igen när du ställer på fordonet. Du behöver inte göra någonting.

     

  • Kan jag använda vilken verkstad som helst?

    Ja, under förutsättning att verkstaden lämnar ett pris som Gjensidige godkänner. Be verkstaden kontakta Gjensidige innan de påbörjar arbetet. 

  • När kan jag lämna in bilen på verkstad?

    Om din bil är helförsäkrad och du har skickat in en skadeanmälan till Gjensidige Försäkring kan du lämna in bilen så snart verkstaden ger dig en tid. Be verkstaden kontakta Gjensidige innan de påbörjar arbetet.

  • Hur anmäler jag en trafikskada vid smitning?

    Om du saknar egen vagnskadeförsäkring anmäler du skadan, dels till polisen, dels till Trafiksäkerhetsföreningen. Har du vagnskadeförsäkring anmäler du skadan till Gjensidige Försäkring här.

  • Vad gör jag i händelse av stulen bil eller inbrott i bil?

    Vid inbrott eller stöld av fordon ska du göra en polisanmälan och därefter anmäla skadan till Gjensidige Försäkring. Kom ihåg att bifoga det diarienummer du erhåller vid polisanmälan samt eventuella kvitton. Här skadeanmäler du till Gjensidige. Har du fått saker stulna som inte tillhör bilen, som exempelvis telefon, dator eller handväska, ska du även kontakta ditt hemförsäkringsbolag.

  • Vad gör jag vid behov räddning eller bärgning?

    Om du råkar ut för en olycka och behöver bärgning ringer du Gjensidige Försäkrings bilbärgningsjour på tel. 08-505 140 32. Vi rekommenderar att du lägger in det telefonnumret i din mobiltelefon så att du har det nära tillhands om olyckan skulle vara framme.

  • Vad gör jag vid en parkeringsskada?

    Det beror lite på hur skadan har uppkommit, det vill säga om ett okänt fordon skadat ditt fordon eller om du har kolliderat med en känd part. Läs mer om parkeringsskador här.

  • Vad gör jag vid en maskinskada?

    Om du råkat ut för en maskinskada är det bra om du så snart som möjligt gör en anmälan till Gjensidige Försäkring för att få skadenummer och hjälp till verkstad. För maskinskador gäller att du måste minst ha halvförsäkring. Läs mer om hur du gör och var närmaste verkstad finns här.

     

  • Vad händer vid skadegörelse av mitt fordon?

    Har du vagnskadegaranti på ditt fordon ska du i första hand vända dig till garantibolaget för reglering av vagnskadan. Om du har vagnskadeförsäkring ska du kontakta Gjensidige Försäkring. Fyll i skadeanmälan för singelskada här.

  • Vad händer om mitt fordon börjar brinna?

    Om du råkat ut för en skada ska du så snart som möjligt anmäla det till Gjensidige Försäkring. Om ditt fordon är helt utbränt är det bra om du kontaktar polisen för att anmäla till dem innan du gör din anmälan på försäkringen hos oss. Här hittar du skadeanmälan.

  • Behöver jag betala självrisk när jag blivit påkörd av ett annat fordon?

    Om du inte har orsakat olyckan ska du inte betala någon självrisk. Men det måste först fastställa att det är så. Om din motpart har anmält skadan till sitt försäkringsbolag och tagit på sig ansvaret kan Gjensidige Försäkring normalt betala ut självrisken i förskott.

  • Jag har fått en glasskada eller stenskott - vad ska jag göra?

    Om du har en halv- eller helförsäkring på ditt fordon, omfattas stenskott av försäkringen. Du beställer själv tid för lagning eller byte av rutan hos Ryds Bilglas som därefter kontaktar Gjensidige Försäkring. Självrisken är 0 kr om stenskottet går att reparera. Så snabbt som möjligt bör du täcka över det skadade området, så att smuts och fukt inte kan tränga in i glaset. Du kan täcka över skadan med vanlig tejp, men bör så snart som möjligt besöka en bilglasmästare då sprickbildning snabbt uppkommer. Anmäl skada och läs mer här.