Frågor och svar om OKQ8 BackUp

 

  • Varför byter ni försäkringsgivare?

    Vårt mål är att du lättare ska kunna fortsätta resa tryggt och bekymmersfritt varje dag. För att ge dig ett så komplett försäkringsskydd som möjligt har vi valt att byta försäkringsgivare för tilläggsförsäkringen OKQ8 BackUp från Folksam till försäkringsbolaget AIG. Tillsammans med AIG har vi anpassat OKQ8 BackUp så att den passar dig bättre, där vi har tagit bort outnyttjade delar till fördel för andra delar som du har bättre nytta av.

  • Vad hände med min gamla försäkring när ni bytte försäkringsgivare till AIG 1 januari 2017?

    I samband med bytet av försäkringsgivare flyttade vi över de kunder som tecknade sina försäkringar hos Folksam innan 17 augusti 2016 till AIG. Som kund är du fortsatt fullt försäkrad enligt samma villkor och pris som tidigare.

    Du som tecknade din försäkring efter 17 augusti 2016 har redan din försäkring hos AIG och därmed sker ingen förändring.

  • Varför måste jag själv gå in och välja den nya BackUp försäkringen, borde inte de lösas automatiskt?

    Enligt gällande lagar och regler om försäkringar har vi ingen möjlighet att automatiskt konvertera en produkt från en försäkringsgivare till en annan produkt hos en annan försäkringsgivare. Därför måste du själv välja den nya Backup försäkringen.

  • Varför ska jag välja den nya BackUp försäkringen om den tidigare ändå konverteras till en likadan produkt från AIG den 1 januari 2017?

    Vår nya förbättrade BackUp har anpassats utifrån de behov som vi har identifierat att våra kunder efterfrågar. Samtidigt har vi tagit bort outnyttjade delar. Bland annat har vi höjt självriskersättning till 3 000 kronor på alla moment och hela den faktiska kostnaden för bärgning.

  • Vad innebär den höjda självriskersättningen i nya BackUp-försäkringarna?

    Den nya självrisknivån ligger på 3 000 kronor jämfört med 1 500 kronor som många av momenten begränsades av tidigare.

  • Hur säger jag upp min tidigare BackUp försäkring?

    Kontakta OKQ8 Kundservice på telefonnummer 020-65 65 65, så hjälper vi dig med det. Vi har öppet på vardagar mellan kl 08:30-17:00.

  • Vad händer med min motorcykel som jag idag har tecknat med OKQ8 BackUp?

    Din motorcykel är försäkrad på samma sätt som tidigare, liksom för dig med personbil. I vårt nya försäkringserbjudande finns en försäkring enbart riktad till motorcyklar och mopeder. Även detta gör vi för att BackUp ska bli en så bra försäkring som den bara kan bli.

  • Vad händer med min husbil som jag idag har OKQ8 BackUp Husbil?

    Din husbil ligger tryggt kvar och det gäller samma regler för dig med OKQ8 BackUp Husbil. I samband med bytet till en ny försäkringsgivare har vi utvecklat en ny BackUp Husbil, även denna försäkring är moderniserad för att passa alla med just husbil ännu bättre - och den kommer även gälla husvagn!

  • Vad kostar OKQ8 BackUp?

    OKQ8 BackUp för Personbil och Lätt lastbil
    OK-medlemmar: 75 kr
    Icke medlemmar: 89 kr


    OKQ8 BackUp Plus (för Personbil och Lätt lastbil)
    OK-medlemmar: 125 kr
    Icke medlemmar: 139 kr


    OKQ8 BackUp för Husbil och Husvagn
    OK-medlemmar: 95 kr
    Icke medlemmar: 109 kr


    OKQ8 BackUp för MC
    OK-medlemmar: 79 kr
    Icke medlemmar: 85 kr

  • Hur betalar jag OKQ8 BackUp?

    OKQ8 BackUp debiteras på ditt konto- eller kreditkort i förskott månadsvis och fungerar som en prenumerationstjänst.

  • Hur länge gäller OKQ8 BackUp?

    OKQ8 BackUp gäller tillsvidare och du kan säga upp den när som helst. Eftersom OKQ8 BackUp debiteras på samma sätt som en prenumerationstjänst så kommer den att upphöra automatiskt om du inte har några pengar på ditt konto efter 26 dagar. Mer information om detta kommer du att få via e-post om detta skulle inträffa.

  • Hur säger jag upp OKQ8 BackUp?

    Kontakta OKQ8 Kundservice på telefonnummer 020-65 65 65, vi har öppet på vardagar mellan 08.30-17.00.

  • Hur gör jag för att anmäla en skada?

    Du ringer till AIG:s skadereglering på telefon 0200-87 65 65.

  • Hur gör jag om jag har sålt eller köpt en ny bil?

    Det är viktigt att du meddelar oss om du har sålt, skrotat, ställt av eller bytt bil eftersom det inte regleras automatiskt. Kontakta OKQ8 Kundservice på telefonnummer 020-65 65 65, vi har öppet på vardagar mellan 08.30-17.00.

  • Kan jag ha fler bilar försäkrade?

    Ja, det kan du. Lättast är att teckna en ny försäkring för varje nytt registreringsnummer här på okq8.se/backup.

  • Vilken webbläsare ska jag använda vid beställning/teckning?

    Vi rekommenderar dig att använda Google Chrome. Då denna webbläsare visat sig fungera alldeles utmärkt vid beställning/teckning.

  • Kan jag teckna BackUp tilläggsförsäkring om jag har skyddad identitet?

    Ja det kan du, vänligen kontakta kundservice på telefonnummer 020-65 65 65.

  • Ny försäkringsgivare från den 1 januari 2017 - vad betyder det?

    Vi på OKQ8 har i egenskap av gruppföreträdare sagt upp försäkringsavtalet med Folksam från och med den 1 januari 2017. Vårt mål är att du lättare ska kunna fortsätta resa tryggt och bekymmerfritt varje dag. Därför har vi nu utvecklat och förbättrat OKQ8 BackUp tillsammans med AIG istället, för att ge dig ett så komplett försäkringsskydd som möjligt Tillsammans med AIG har vi anpassat OKQ8 BackUp så att det passar dig bättre. Vi har tagit bort outnyttjade delar till fördel för andra som du har bättre nytta av.

    Du kan redan nu byta till nya OKQ8 BackUp. Vill du läsa mer om den nya förbättrade OKQ8 BackUp går du in på www.okq8.se/backup. Där väljer du enkelt vilken försäkring du vill teckna samtidigt som du genom ett knapptryck kan välja uppsägning av din gamla OKQ8 BackUp.

  • Om du inte vill byta till den nya förbättrade OKQ8 BackUp

    Väljer du att inte göra någonting så kommer din nuvarande OKQ8 BackUp att konverteras till en likadan försäkring med samma villkor men med AIG som försäkringsgivare. På okq8.se/backup finns all information du behöver om den nya uppgraderade OKQ8 BackUp.