Frågor och svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som rör OKQ8 El. Välj det det område som passar bäst för ditt ärende nedan så visas frågor och svar för det området. Har du ytterligare frågor kan du välja att skriva till kundservice via vårt formulär eller ringa oss på 0771-40 06 06!

Vanliga frågor om OKQ8 El

  • Jag är osäker på när mitt tidigare avtal löper ut. Kan jag ändå teckna avtal med OKQ8?

    Ja, du kan teckna elavtal även om du inte vet när ditt nuvarande avtal går ut. Vi tar hand om det åt dig! Vi tar reda på när ditt elavtal går ut och flyttar fram avtalsstarten till det datumet. Du tecknar enklast genom att klippa på det elavtal som passa dig bäst.

  • När startar mitt avtal?

    Tecknar du ett elavtal med OKQ8 eller en annan leverantör i Sverige så startar avtalet normalt den 1:a i nästkommande månad, förutsatt att du inte är bunden i ett avtal eller att uppgifter på avtalet är felaktiga. Flyttar du in i en ny bostad mitt i månaden startar givetvis avtalet från den dagen du flyttar in och inte vid månadsskiftet.

    Tecknar du avtal med OKQ8 på webben så tar vi reda på när ditt avtal tidigast kan starta med oss - utan att du får en s.k. brytavgift från din tidigare leverantör. Har du ex. en uppsägningstid på tre månader med din tidigare elleverantör kommer vårt avtal starta först efter tre månader.

  • Vad behöver jag som kund lämna för uppgifter till er?

    Det vi behöver veta är:
    - Personnummer
    - Namn
    - Adress
    - Telefonnummer
    - Den dag då elleveransen ska starta
    - Eventuellt lägenhetsnummer
    - Anläggningsid (18 siffror). Erhålls av nätbolaget eller tidigare ägare/hyresgäst
    - Områdeskod (3 bokstäver). Erhålls av nätbolaget eller tidigare ägare/hyresgäst

    Tänk på att det ska vara samma person som är registrerad på nätavtalet som ska vara registrerad på elavtalet.

  • Hur vet jag vad jag har för avtal?

    För att hitta information om ditt nuvarande elavtal loggar du enkelt in på Mina sidor.

  • Mitt avtal har redan löpt ut. Vad händer då?

    Gör du inget val när ditt avtal löper ut så träder vår avtalsgaranti in, oavsett vilket fast avtal du haft tidigare. Det innebär att du med automatik fått det bästa ettårspris vi kan erbjuda våra kunder den dagen ditt avtal löpte ut. Du riskerar aldrig att få ett dyrt tillsvidarepris hos OKQ8.



    Har du ett rörligt avtal så har du ingen bindningstid hos oss och avtalet har inget avslutsdatum. Det löper på tills du gör ett annat val. Dock har du 15 dagars uppsägningstid.



    Om du säger upp ditt avtal med oss, trots att en ny elhandlare inte påbörjar leverans av el den dagen avtalet avslutas, blir du inte utan el om inget annat föranlett uppsägningen. Du får då vårt rörliga pris med automatik till dess att en ny elhandlare tar över leveransen.

  • Hur väljer jag ett nytt avtal innan mitt gamla går ut?

    Du får vykort från oss som påminner dig om att ditt avtal snart löper ut. Från det att du får vår första påminnelse fram tills några dagar innan avtalet löper ut (ca 80 dagar) kan du enkelt välja ett nytt rörligt eller fast avtal direkt på webben. Klicka här.



    Gör du inget val när ditt avtal löper ut så träder vår avtalsgaranti in oavsett vilket fast avtal du haft tidigare. Det innebär att du med automatik får det bästa ettårspris vi kan erbjuda våra kunder just då. Du riskerar aldrig att få ett dyrt tillsvidarepris hos OKQ8.

  • Kan jag se min elfaktura digitalt?

    Mina sidor kan du enkelt logga in och se din tidigare fakturor samt följa din förbrukningshistorik.

  • Varför kan jag inte logga in på mina sidor för el?

    1. Kontrollera att du inte har försökt logga in på våra banksidor. Du kan inte använda samma inloggning där som på mina sidor för el.
    2. Ditt kundnummer för el är inte samma som ditt medlemsnummer i din OK-förening. Ditt kundnummer framgår på din elfaktura och är sex siffror långt.

  • Vad gör jag om förbrukningsuppgifterna inte stämmer på fakturan?

    Kontrollera först och främst att det är rätt period. Har du liten förbrukning, ex. under vintern i en sommarstuga, avvaktar vi ibland med att fakturera en enskild månad då förbrukningen är låg och fakturan understiger en minimumnivå. Den månaden slås då ihop med en eller flera månader tills miniminivån är uppnådd. Minimumnivån är ca 100kr.

    Förbrukningsuppgifterna för din anläggning/elmätare kommer från ditt nätbolag som också ansvarar för att din anläggning/elmätare rapporterar korrekta mätvärden till oss. Om någon förbrukningsuppgift verkar felaktig är det bäst att du i första hand kontaktar ditt nätbolag.

  • Kan jag betala mina elräkningar med autogiro?

    Ja. Fyll i autogiroansökan här och skicka den till oss.

  • Kan jag betala mina elräkningar med E-faktura?

    Ja. Logga in på din internetbank och anslut OK-Q8 AB till din fakturatjänst. OBS! Välj inte OK-Q8 Bank AB eftersom det endast är kopplat till e-faktura för våra bensinkort.

  • Var kan jag se mina tidigare fakturor?

    Logga in på Mina sidor för att se dina tidigare fakturor.

  • Hur ofta får jag min elfaktura?

    Beroende på hur stor förbrukning du har kan erbjuda fakturor kvartalsvis, varannan månad eller varje månad.

    De flesta av våra kunder får sin elräkning en gång i månaden. Fakturan skickas normalt ut mellan den 3:e-10:e efterföljande månad. Om du är osäker på hur ofta just du får fakturor eller om du vill ändra intervall kan du kontakta oss på kundservice 0771-40 06 06.

  • Hur anmäler jag utflyttning/inflyttning?

    Tänk på att du kan flytta med ditt okq8-avtal till din nya adress oavsett vart i Sverige du flyttar. Ring ditt lokala elnätsföretag helst en månad innan du flyttar. Telefonnumret till ditt nuvarande elnätsföretag hittar du på din elnätsfaktura. Av dem får du instruktioner om vad som gäller inför flytten samt vad som gäller angående slutavläsning på befintlig adress och kostnad för detta. Om du inte meddelar utflyttning kan du bli betalningsskyldig för el som du egentligen inte har förbrukat.

    När du meddelar din inflyttning ta samtidigt reda på ditt nya anläggningsid (18 siffror) och din områdeskod (tre bokstäver) som du behöver för att flytta med ditt elavtal. Är du osäker på vilket elnätsföretag som gäller på din nya adress ring din nya kommuns växel, sök på internet eller fråga den tidigare ägaren/hyresgästen om du har möjlighet.

    Ta därefter kontakt med vår kundservice på 0771-40 06 06 så hjälper vi dig att få med ditt avtal till den nya adressen.

  • Vad innebär medlemsbonus på el?

    Är du medlem och tecknar ett fast eller rörligt elavtal med oss är du berättigad till medlemsbonus. I dagsläget är det 0,5öre/kWh. Bonusen betalas ut till dig en gång om året i samband med att övrig återbäring betalas ut från din förening. För att bonus ska kunna utbetalas är det viktigt att personen som står för elavtalet också är medlem. Är du inte medlem? Teckna ett medlemskap här.

  • Hur kan jag bidra ytterligare till Vi-skogen?

    Du kan välja vår tilläggsprodukt Miljöplus Vi-skogen. Då skänker du ytterligare 3 öre/kWh. Du som redan är elkund hos oss ringer 0771 - 40 06 06 för att aktivera tillägget. Är du inte kund sedan tidigare väljer du tillägget efter att du valt elområde och produkt i vårt webbformulär för att teckna avtal alternativt ring vår kundservice. Läs mer om samarbetet med Vi-skogen här.