Personporträtt - Filip Karlsten

Filip, säljare på OKQ8 Bärnstensgatan i Västra Frölunda, är en glad person som gärna drar ett eller annat skämt för sina kunder. Dessutom hyser han ett stort intresse för musik, och tillsammans med sin bastuba är han nu ett av ansiktena för OKQ8 Scandinavias nya reklamkoncept "Välkommen vidare!".

Station: OKQ8 Bärnstensgatan i Västra Frölunda

Hur känns det att vara nya ansiktet för OKQ8s rikstäckande kampanj?

Det känns grymt kul!


Hur var det att vara med på inspelningen?

Inspelningen var rolig och spännande. Det var kul att det inte var skådespelare utan att alla på stationen fick delta och vara med på inspelningen.

Vad är det som gör att du trivs med att arbeta på OKQ8?

Jag tycker det är roligt att man möter nya utmaningar på stationen. Det händer ofta att kunder kommer in med olika problem som vi måste lösa, exempelvis kan de ha problem med att deras bil inte startar eller liknande. Det är en bra övning i problemlösning och inför framtiden när jag själv kanske skaffar bil. Jag lär mig alltid mycket och möter nya personer!


I filmen ser man dig tillsammans med din bastuba. Hur länge har du spelat?

Drygt åtta år, sedan 2009. Jag spelar även trummor och elbas, men det blir mer av och till. Nu fokuserar jag mest på tuban. Ibland blir det ju att man tar med den till stationen, särskilt om jag är på väg till någon spelning. Då händer det att man spelar någon trudelutt på stationen!


Hur reagerade kunderna på din konsert utanför stationen?

Många stannade ju upp och tittade lite extra, och några körde förbi i sina bilar och filmade! Jag fick även en del positiva kommentarer, vilket är roligt. Jag satt ju dock och spelade mer eller mindre hela dagen, så till slut fick ju en granne nog!


I filmen går du långt för att visa på din goda kundservice för just ovan granne. Vad är dina bästa tips för att vända en missnöjd kund till en nöjd kund?

Det är viktigt att visa att man verkligen lyssnar på kunden, och att man alltid gör sitt bästa för att hjälpa dem med deras problem. Sedan ska man alltid ha tålamod och ge kunden all uppmärksamhet, även om det är mycket folk i butiken och det är stressigt. Kunden ska känna sig speciell!


Har du något särskilt bra kundmöte du vill berätta om?

En dag kom det in en äldre dam in i butiken med blommor och ett kort till mig som tack för att jag hade hjälpt henne med sin bil. Min chef råkade stå bredvid mig, då sa damen "Honom ska du behålla!". Det var fint.

En annan gång kom det in en yngre tjej som pratade med sin väninna i telefon. Hon kände igen mig och sa till sin väninna i telefonen: "Åh, det är han som drar massa skämt!" Sedan räckte hon över telefonen till mig så att jag fick dra lite skämt för hennes väninna i telefonen.


Skämtar du mycket med kunderna?

Ja, jag tycker det är roligt. Det blir en del skämt i stil med "Vill du ha kvittot eller kan vi kvitta det?" Det blir ju lite roligare då, och man hoppas att de kommer tillbaka för det. Många kollegor har hört av kunderna att de uppskattar det - särskilt våra stamkunder - vilket känns roligt.


Vad är det bästa med OKQ8 Bärnstensgatan?

Att vi är ett gött gäng! Plus att vi har allt - butiken, tvättar och verkstad. Vi ser till att lösa alla kundernas problem och har dessutom öppet dygnet runt. Sedan är det nära till många bra ställen i området; Frölunda Torg där det även finns kulturhus, idrottshall och simhall i närheten. Vi ligger även nära en skate- och actionpark, och sedan finns ju Saltholmen nära också, där man kan ta båten ut till öarna och bada!

Jag spelar även trummor och elbas, men det blir mer av och till. Nu fokuserar jag mest på tuban. Ibland blir det ju att man tar med den till stationen, särskilt om jag är på väg till någon spelning.