Start | Priser | Platser | Bilar | Så funkar det
Start | Priser | Här finns vi | Bilarna | Så funkar det | För företag
Start | Priser | Platser | Bilar | Så funkar det
Start | Priser | Här finns vi | Bilarna | Så funkar det | För företag
Dessa villkor gäller för konto i OKQ8 Bilpool (här kallat ”Tjänsten”) och för nyttjande av fordon. Användaravtalet (”Avtalet”) ingås mellan OK-Q8 AB, org. nr 556027-3244 (”OKQ8”) och person som använder OKQ8 Bilpools tjänster (här kallat ”Förare”). Föraren kommer att nyttja OKQ8 Bilpools App (”Appen”) för att t.ex. boka, hämta upp, använda, återlämna och betala för fordon vid poolplats. Poolplats är parkeringsplats där fordonet hämtas och lämnas vid hyra. Platsen är i regel tydligt skyltad med OKQ8-skylt samt information kring att platsen är reserverad för bilpoolsfordon. Poolplatsen är även den plats där, i fall av elbil, bilarna laddas mellan bokningar.. Appen finns för smartphones (Android och iOS). Den mesta av funktionaliteten är tillgänglig även genom vanlig webbläsare från dator eller smartphone.
Förare måste vara minst 18 år, ha giltigt körkort för att framföra de fordon som erbjuds genom Tjänsten (tex klass B för personbil) och acceptera villkoren i Avtalet. Förare måste ange korrekta uppgifter om namn, adress, telefonnummer och e-mail. Förare är skyldig att omgående rapportera uppdaterad kontaktinformation samt om eventuellt körkort blivit indraget eller om Förare på annat sätt inte längre möter de krav som gällde då Förare blev godkänd.
Fordonet får inte framföras utanför Sveriges gränser utan skriftligt medgivande från OKQ8.
Konto erbjuds i olika nivåer, med eller utan fast månadsavgift samt med tillkommande hyreskostnad baserat på beställda och levererade tjänster där hyreskostnaden varierar med till exempel vald fordonskategori och tid på dygnet. I tillägg kan kostnader tillkomma vid exempelvis sent avbeställda tjänster eller för sent återlämnade fordon. Detaljerade priser och avgifter presenteras i Appen.
OKQ8 kan även debitera Förare med tilläggskrav enligt gällande prislista, avseende exempelvis självrisk vid skada, böter och avgifter och ersättning för förlorad laddkabel. Samtliga tilläggsavgifter syns i Tabell 1 nedan. Förare är även ansvarig för att betala offentliga böter, parkeringsavgifter och andra avgifter som uppkommit under hyresperioden och ej inkluderas i hyresavgiften. Om sådana utgifter inte betalas i tid lägger OKQ8 på en administrationsavgift vid senare inkrävning från Förare.
|
Tabell 1: Tilläggsavgifter och självrisker |
|
|
Användning av poolbilar |
Kostnader inkl. moms |
|
Laddkabel lämnad vid poolplats vid start av resa |
500 kr + eventuell kostnad för borttappad laddkabel |
|
5 000 kr |
|
|
P-böter eller ej godkända parkeringskostnader |
Faktiskt bötesbelopp + 495 kr i administrationsavgift. Kan undvikas genom att betala själv innan förfallodatum på boten. Kostnad för eventuell bärgning kan tillkomma. |
|
Bärgning vid skadat fordon Bärgning vid handhavandefel eller misskötsel |
3 000 kr Faktisk kostnad |
|
Återlämning & Bilens Skick |
Kostnader inkl. moms |
|
Sen återlämning |
200 kr + faktisk bokningskostnad för den tid fordonet är försenat. |
|
Felparkering vid poolplats utan skälig anledning |
495 kr + kostnad för ev. P-böter |
|
Fordonet återlämnat bortom poolplatsens omedelbara närhet |
Faktisk kostnad för transport till poolplats |
|
Djurhår i fordonet |
Avgift 3 000 kr |
|
Fordonet återlämnad orimligt nedskräpad/smutsig som kräver extra rengöring |
Avgift 3 000 kr |
|
Avgift 3 500 kr eller faktisk kostnad |
|
|
Olåst bil eller öppna fönster vid återlämning + |
500 kr samt eventuell tilläggskostnad för torkning och fuktskador |
|
Ej startad laddning på poolplats vid bokningsavslut utan skälig anledning. |
500 kr |
|
Återlämning av bil med flytande drivmedel under 50% tank |
500 kr |
|
Andra avgifter |
Kostnader inkl. moms |
|
Borttappat tankkort |
500 kr |
|
Borttappad bilnyckel |
7 500 kr |
|
Borttappad laddkabel |
3 000 kr |
|
Faktiskt kostnad + 500 kr i administrationsavgift |
|
|
Användning av tankkort för annan bil |
Faktiskt kostnad + 500 kr i administrationsavgift |
|
Tankning av fordon med fel drivmedel |
Faktiskt kostnad + 500 kr i administrationsavgift |
|
Stöld av tankkort |
Faktiskt kostnad + 5000 kr misskötsel |
|
Skador |
Självrisk inkl. moms |
|
Vagnskada (skada på egna fordonet) |
10 000 kr |
|
Skada på fordonet, under 24 år gammal |
Ungdomssjälvrisk 2 500 kr utöver självrisk för vagnskada |
|
Trafikskada (motpart eller annans egendom) |
Upp till 5 000 kr |
|
Stulet fordon genom din inloggning eller förlorad/bortlämnad bilnyckel |
Upp till bilens marknadsvärde |
Nivå med månadsavgift löper från det att Förare registrerar sig och förnyas därefter automatiskt varje månad. Förare debiteras eventuell månadsavgift månadsvis tills Förare själv väljer att säga upp avtalet. Se vidare under punkt 12 Uppsägning.
Hyreskostnaden debiteras normalt efter avslutad bokning. OKQ8 äger dock rätt att kräva förskottsbetalning. Betalning sker normalt med betal- eller kreditkort, men tjänsteresor kan faktureras månadsvis till kontrakterade företags¬kunder. Vid kortbetald resa reserveras först uppskattad kostnad för bokningen tillsammans med en marginal två dagar innan bokningen startar. För resor som startar inom fyra dagar sker reservationen normalt dock omgående vid bokningstillfället. Vid avbokning senast två timmar innan bokningens starttid släpps reservationen.
OKQ8 har rätt att avboka Förares bokning om OKQ8 ej lyckats genomföra reservation på det kort Förare registrerat, exempelvis vid utebliven bekräftelse via mobilt BankID då Förares bank kräver sådan. OKQ8 förbehåller sig rätten att ändra priset på den löpande nivån, gällande från nästa debitering. Sådan prisändring meddelas direkt till Förare på den e-mailadress som uppges vid registrering, senast en månad före verkställande. OKQ8 förbehåller sig rätten att ändra hyreskostnaden. De nya priserna förmedlas på beställningsportalen och kommer att synas tydligt vid beställning och i samband med debitering efter bokningens avslut.
Ett konto i Tjänsten ger Förare rätt att hyra fordon i Tjänstens publika fordonsflotta till gällande priser efter beställning i Tjänstens app. Ett godkänt, ej blockerat konto i Tjänsten är en förutsättning för att kunna nyttja Tjänsten.
Kund som erhållit konto genom sin arbetsgivare, hyresvärd eller annan tredje part är ansvarig för att omgående meddela OKQ8 om relationen till sådan tredje part upphör eller förändras. Mer specifikt är det inte tillåtet att boka tjänstekörningar mot faktura utan giltig anställning hos en företagskund till OKQ8. Förare är personligt ansvarig för betalning av samtliga resor Förare bokar utan giltig anställning hos en av Tjänstens företagskunder.
Hyreskostnaden inkluderar:
Det utgår en kilometerkostnad för den distans bilen körts under hyran. Denna kostnad debiteras vid bokningens avslut och i enlighet med gällande prislista.
OKQ8 är ansvariga för att reserverat fordon finns tillgängligt för upphämtning på avtalad tid vid avtalad poolplats. Fordonet ska vara i tekniskt bra skick och i övrigt vara trafiksäkert.
Tjänstens bokningssystem tilldelar bästa fordon utifrån planerad körsträcka och tillgänglighet. OKQ8 kan dock inte garantera tillgängligheten på fordon och laddning under färd kan därför krävas.
Småskador och normalt slitage kan finnas på fordon och ändrar inte priset.
Förare hämtar fordon på reserverad tid, vid vald poolplats. Vid upphämtning ska Förare följa de instruktioner som ges i Appen inklusive genomförande av skadekontroll. I fallet av elbil så är Förare ansvarig för att ta med löstagbar laddkabel från poolplatsen under hyresperioden. När bilen återlämnas ska den parkeras på en av de tillgängliga parkeringsplatserna på angiven poolplats och laddkabeln ska anslutas till bilens uttag igen. I övrigt ska Förare följa instruktionerna i Appen för återlämning. Hyresperioden avslutas automatiskt när fordonet återlämnats i Appen. Vid fel på laddutrustning ska detta rapporteras till support.bilpool@okq8.se eller via samtal till kundtjänst.
Vid återlämning av hybrid/bensin/gas/dieseldrivet poolfordon ska fordonets drivmedelstank vara minst 50% full, annars tillkommer en tankningsavgift. (Se punkt 3 Betalningsvillkor)
Uthyrt fordon får endast köras av den Förare som angivits vid bokning. Under bokning är Förare ansvarig för att kontrollera att bilen är i funktionellt skick. Vid skada eller annan avvikelse är Förare skyldig att omedelbart meddela OKQ8s kundservice. Förare är skyldig att behandla fordonet väl och att inte påföra skador. Fordonet ska återlämnas i samma skick som det var vid upphämtning. Rökning är ej tillåtet i bilarna och djur får ej medtagas.
Uthyrt fordon får inte används för:
Uthyrt fordon får ej framföras på olagligt sätt, t ex:
Fordonet får inte tas ut ur Sverige utan skriftligt samtycke från OKQ8.
Under avtalad hyresperiod och fram till att fordonet är återlämnat på korrekt sätt, bär Förare fullt ansvar för fordonet och nyttjande av detta. OKQ8 kontrollerar regelbundet fordonen och registrerar kända skador. Förare är ansvarig för eventuella skador som uppkommer under hyresperioden. Likställt med skador under hyresperioder är skador som Förare anser ha inträffat före hyresperioden och som Förare rimligen borde ha upptäckt vid en normal kontroll av fordonet vid upphämtning.
Förare ansvarar för självrisk i enlighet med punkt 3 BETALNINGSVILLKOR.
Ansvar som inte täcks av försäkring ska täckas av Förare, t ex vårdslöshet.
Alla skador, tekniska fel eller olyckor ska Förare omedelbart anmäla till OKQ8. Vid olycka eller motorhaveri ska Förare ringa Tjänstens kundsupport. Numret står i Appen och på OKQ8s hemsida. Vid stöld, brand, skadegörelse eller skada på person eller djur ska händelsen även anmälas till polisen. Förare ska fylla i fullständig skadeanmälan och inte lämna bilen utan korrekta säkerhetsvidtagelser. Ifylld skadeanmälan ska skickas omgående till Tjänstens kundsupport. Om Förare inte uppfyller sina plikter i samband med skada är Förare ansvarig för eventuella merkostnader som kan hänföras till försummelsen.
Följande villkor gäller vid försäkringen:
Försäkringen omfattar inte:
Förare som orsakat skada är ansvarig för samtliga kostnader knutna till skadan, även om sådan skada inte omfattas av försäkringen.
Förare har rätt att ångra avtalet genom att skriftligen meddela OKQ8 inom 14 dagar att kontot blev registrerat och betalt. Ångerrätten gäller inte fordonshyra utan endast konto.
Kontot sägs upp genom att skicka e-mail till support.bilpool@okq8.se.
Förare kan när som helst säga upp sitt konto. Kontot upphör då vid kommande månadsskifte. Inbetalad månadsavgift återbetalas ej. Förares förpliktelser mot OKQ8 relaterade till tidigare bokningar kvarstår även efter avslutat konto.
Förare kan fritt byta mellan olika nivåer. En nedgradering från en nivå med månadsavgift till en utan får dock ske först efter minst två sammanhängande perioder med månadsavgift.
Information som inhämtas om Förare behandlas konfidentiellt och delas ej med tredje part utan Förares medgivande. OKQ8 använder GPS-positionering för att lokalisera bilar som ej är returnerade efter bokning, stulna eller försvunna samt vid interna behov. OKQ8 kan använda personupplysningar om Förare bland annat för att uppfylla avtalet, utveckla och analysera tjänsterna och samla data för statistiska ändamål. Nyttjandet av elcyklar kan komma att loggas med GPS.
I tillägg kan Förare vid registrering frivilligt ge samtycke till att OKQ8 kan skicka nyhetsbrev till Förares registrerade e-mailadress. Detta samtycke lämnas enligt marknadsföringslagen. För laglig grund och ytterligare information om personuppgiftsbehandlingen, se: Integritet för tjänsten OKQ8 Bilpool
OKQ8 eftersträvar en hög kvalitet på tjänsten vid varje tidpunkt. Om tjänsten avbryts eller störs väsentligt i mer än 24 timmar och OKQ8 är ansvarigt, kan Förare kräva återbetalning av månadsavgiften för perioden ur drift. Övriga avgifter, utgifter eller uteblivna intäkter ersätts inte. OKQ8 påtar sig inget ansvar för skada eller förlust av ägodelar, som Förare eller annan person har efterlämnat i fordon under eller efter hyresperioden. Eventuella reklamationer ska inkomma inom en arbetsvecka.
OKQ8 förbehåller sig rätten att stänga av Förare eller avsluta konto vid brott mot detta Användaravtal.
Frågor om tjänsten, tekniska problem, klagomål och reklamation rörande Tjänsten eller betalning ska riktas till Tjänstens kundsupport som nås via telefon 031-799 28 04, e-post support.bilpool@okq8.se eller chat på okq8.se/bilpool och i Appen.
OKQ8 eftersträvar alltid att ge svar på kortast möjliga tid, senast inom tre arbetsdagar.
OKQ8 äger rätt att överlåta sina rättig- och skyldigheter enligt detta avtal till en annan tjänsteleverantör. Om så sker ska OKQ8 omgående informera Förare. Förare anses informerad tre dagar efter att informationen är skickad till Förares registrerade e-mailadress.
Förare äger ej rätt att överlåta sina rättig- och skyldigheter enligt detta avtal utan att skriftligt godkännande från OKQ8.
OKQ8 har rätt att ensidigt ändra villkoren i Avtalet. Om ändringarna är väsentliga ska Förare informeras minst 30 dagar innan ändringen träder i kraft, med undantag av ändringar som eventuellt måste genomföras på grund av ingrepp av offentliga myndigheter med så kort varsel att denna tidsgräns inte kan hållas. Vid sådana väsentliga ändringar ska OKQ8 omgående informera Förare.
Förare ska direkt informera OKQ8 vid eventuella ändringar av telefonnummer och andra förhållanden av betydelse för kontot per e-post, telefon eller annan kanal OKQ8 hänvisar till på sin hemsida. Förare ansvarar för ev avgifter och kostnader som uppkommer till följd av att Förare angivit felaktigt telefonnummer eller inte informerat OKQ8 om ändrad kontaktinformation.
Föraren hänvisas i första hand till OKQ8 Kundservice vid eventuella klagomål. Om parterna inte kan komma överens kan kortinnehavaren vända sig till ARN eller allmän domstol.
Har du tekniska problem eller andra frågor?
Kontakta support.bilpool@okq8.se eller 031-799 28 04
Tjänsten
Nyttiga Länkar