Säkerhetsinformation

Här kan du ta del av viktig säkerhetsinformation som rör bank- och kreditkort. Du får även tips på vad du kan ska göra för att undvika att råka ut för olika typer av bedrägerier som förekommer idag. Vi rekommenderar dig att ta del av informationen på denna sidor och besöka den då och då för att hålla dig uppdaterad.

Skydda kort och kod

Ett av de säkraste sätten att betala sina köp är att använda kort men det är viktigt att du betraktar både kort och kod som värdehandlingar. Här får du en lista med tips på hur du skyddar ditt kort och din personliga kod på bästa sätt:

  • Tänk på att aldrig förvara PIN-kod och kort tillsammans.

  • Se till att lära dig PIN-koden utantill och släng sedan kodbrevet. Skriv aldrig ner din kod.

  • Låna aldrig ut ditt kort till någon annan.

  • Lämna aldrig ut dina kortuppgifter till okända personer via telefon, internet eller e-post. Du ska aldrig uppge ditt kortnummer om du inte ska köpa något.

  • Var uppmärksam när du använder kortet i kortterminaler och uttagsautomater. Se efter så att inget ser konstigt ut, att ingen yttre åverkan på gjorts på maskinen eller att någon del sitter löst.

  • Var försiktig och vaksam om någon vill "hjälpa till" när du ska ta ut pengar i en uttagsautomat.

  • När du använder ditt kort för handel via Internet tänk på att aldrig lämna ut kortkoden eller andra lösenord.

  • Förvara ditt kort på ett säkert sätt och se till att alltid ha uppsikt över det. Var extra uppmärksam på platser där många människor vistas eller trängsel råder t ex på marknader, stationer eller stränder.

  • Om du är ute och reser tänk på att vara rädd om ditt kort och lämna det inte på hotellrummet utan lås in det i hotellets safetybox eller kassaskåp.

Om du råkat ut för bedrägeri

Skydda alltid dina kort, PIN-koder, lösenord samt annan personlig information som värdehandlingar. Om du ändå misstänker att du råkat ut för bedrägeri ska du:  

  • Spärra ditt kort 

  • Gör en polisanmälan genom att ringa 114 14 eller besöka en polisstation. 

  • Kontakta kundservice under kontorstid, så får du hjälp om hur du går vidare med eventuell reklamation.

Spärra ditt kort

Ring 020-65 65 65

Spärra ditt kort omedelbart om du råkar ut för ett bedrägeri, eller misstänker att du råkat ut för ett bedrägeri. Du kan ringa dygnet runt.

Från utomlands + 46 8 506 811 10

Varning för phishing

Just nu skickas falska e-postmeddelanden ut till våra kunder. Lämna aldrig ut dina personliga kort- eller kontouppgifter och var försiktig med att öppna dessa e-postmeddelanden.

Vi vill varna för falska e-postmeddelanden (även kallat phishing) som skickas ut till våra kunder där de ombeds att lämna ut personliga uppgifter. Dessa bluffmejl kommer inte från oss på OKQ8 och vi ber er att inte klicka på några länkar. Vi är tacksamma om du kan vidarebefordra e-postmeddelandet i sin helhet till phishing@okq8.se. Undvik då att skicka skärmdump eller bild på meddelandet. Observera att du inte kommer att få något svar från oss om du skickar ett meddelande till den här adressen, men det är till stor hjälp. Kom bara ihåg att radera e-postmeddelandet efter att du har vidarebefordrat det till oss.

Har du redan öppnat meddelandet och klickat på länken? Kontakta Kundservice direkt så hjälper vi dig att spärra ditt kort. Ring oss på 020-65 65 65, vi har öppet vardagar 08:30-17:00. Du kan också spärra ditt kort genom att ringa 08-506 811 10 - dygnet runt.

Varken OKQ8 eller någon annan kortutgivare arbetar med denna typ av utskick för att få kunders uppgifter. Var därför försiktig med att öppna e-postmeddelanden, klicka på länkar och öppna bifogade dokument när du inte är helt säker på vem avsändaren är. Du kan läsa mer om bluffmejl på vår ordinarie sida för säkerhetsinformation. Om du har frågor kring falska e-postmeddelanden är du välkommen att kontakta Kundservice på 020-65 65 65.

Varning för bluffsamtal

Vår ena ägare OK ekonomisk förening har fått vetskap om att någon eller några kontaktar privatpersoner via telefon och utger sig för att ringa från OK. Bedragaren uppmanar personen att stödja en protestlista till riksdagen om ”förbud mot att använda mobiltelefonen i bilen”. Personen uppmanas att stödja den falska kampanjen genom att månatligen betala 39 kr. Telefonnumren som bedragarna hittills ringt ifrån har hittills varit 08 - 501 013 XX.

Samtalen är bedrägliga

OK ekonomisk förening går därför nu ut med en varning om dessa bedrägliga telefonsamtal och tydliggör att OK inte har någon pågående protestlista och avråder samtliga från att göra någon inbetalning. En polisanmälan kommer att upprättas i ärendet.

Har du blivit kontaktat av bedragaren?

Hör av dig till OK ekonomisk förening. Varje tips om tillvägagångssättet hjälper dem att få en bättre bild av ärendet. Notera också vilket telefonnummer bedragaren ringt ifrån. Kontakt: joakim.frykberg@ok.se

Har du lämnat ut dina kort- eller kontouppgifter i samband med kontakten?

Kontakta din bank omgående för att spärra kortet! OK ekonomisk förening uppmuntrar också alla som blivit kontaktade att göra en polisanmälan om bedrägeri. Det hjälper polisen att få en samlad bild av ärendet omfattning.

Vanliga bedrägerier

Här kan du läsa om vanliga bedrägerier som förekommer kring bank- och kreditkort idag.
Du får även tips om hur du kan skydda dig mot dessa bedrägerier.

  • Erbjudanden, lottovinster och liknande

    Det kan förekomma att du, t.ex. via SMS, mejl eller på sociala medier, får meddelanden om lottovinster eller information om riktigt bra erbjudanden. Ofta behöver du endast betala en liten avgift eller kanske frakt och mot detta få en vara eller ta del av sin lottovinst. Dessa erbjudanden har ofta villkor som anger att du startar en prenumeration (ibland på en tjänst kopplad till ett helt annat företag) eller att du måste skicka in särskilda dokument för att få ta del av vissa saker (exempelvis för att styrka din adress). Det är inte alltid som detta framgår på ett tydligt sätt.



    Hur ska jag göra för att skydda mig?

    • Läs alltid villkoren och säkerställ dig om du på något sätt förbinder dig till ett medlemskap med prenumeration och hur du gör för att avsluta denna. 
    • Om ett erbjudande verkar alldeles för bra för att vara sant, så är det ofta det. 
    • Kontrollera företaget noga innan du beställer eller anmäler dig till något t.ex. genom att söka på företagsnamnet på internet eller liknande. 
    • Kontrollera så att det finns kontaktuppgifter till företaget.

  • Bluffmejl/nätfiske

    Bluffmejl (även kallat nätfiske) är e-postmeddelanden som skickas från någon som utger sig för att vara någon annan (till exempel din bank) och försöker komma åt personliga uppgifter så som kortnummer, koder och lösenord. Detta är vad man brukar kalla för phishing. Ofta finns information om att ett kort eller konto riskerar att stängas eller att det föreligger någon form av risk för kortet eller kontot. Mottagaren uppmanas att säkerställa att allting är okej via en länk som leder till en bedräglig sida som er ut att tillhöra det företag avsändaren utger sig att vara. Varken vi, eller någon annan kortutgivare, efterfrågar denna typ av känslig information via mejl.


    Hur skyddar jag mig?

    • Öppna inte mejl från avsändare du inte känner igen. 

    • Klicka inte på länkar i ett mejl, utan skriv in adressen till sidan du ska till direkt i adressfältet (t.ex. till din bank).

    • Det går även att kontrollera länken som finns i mejlet genom att hålla musen över länken och då får man se vilken den riktiga länken är. 

    • Säkra sidor ska börja med https:// och inte bara http:// samt innehåller ofta även ett hänglås eller liknande i adressfältet. 

    • Om du misstänker att du fått ett falskt mejl ska du under inga omständigheter klicka på länken eller skriva i några uppgifter. Har du redan klickat på en länk och/eller fyllt i dina uppgifter ska du omedelbart spärra ditt kort och ändra eventuella lösenord som kan ha hamnat i orätta händer. Stäng sidan du hamnat på med hjälp av krysset i övre högra hörnet, använd inte någon knapp på sidan märkt med t.ex. ”Avbryt”. 

  • Telefonsamtal

    Liksom att det finns oärliga personer som utger sig för att vara någon annan via mejl förekommer samma sak via telefon. Ett vanligt förekommande exempel är att du blir uppringd av någon som på knagglig engelska utger sig att ringa från en datorsupport och att denne vill hjälpa till med att fixa en dator där det ska föreligga något slags hot mot säkerheten. Den som ringer upp försöker på så sätt få tillgång till datorn och/eller kontokorts- eller bankkonto information.


    Så skyddar du dig:

    • Om du får ett oväntat samtal från någon som vill hjälpa dig med datorn – lägg på luren och följ inga instruktioner. 

    • De stora företagen skulle inte kontakta dig på detta sätt och begära tillgång till din dator samt betalning för tjänsten. 

    • Har du ändå lämnat ut uppgifter om kort, konton eller personuppgifter bör du genast spärra dessa. Genomsök sedan datorn efter eventuella virus/trojaner för att säkerställa att inga bedrägliga program finns kvar och byt sedan dina lösenord.

  • Stöld av plånbok eller kort

    Ficktjuvar och bedragare som vill komma åt din plånbok och dina kort förekommer fortfarande och det är viktigt att man har uppsikt över sin plånbok och t.ex. väska. Tänk särskilt på detta när du befinner dig på platser med mycket folk i rörelse.


    Hur skyddar jag mig mot stölder?

    • Förvara kortet på ett säkert sätt, t.ex. i innerficka eller i stängt innerfack i väska, gärna med dragkedja.

    • Förvara aldrig kortet eller plånboken i bakfickan eller bakom ryggen på något sätt.Pinkoden ska inte på något sätt förvaras tillsammans med, eller i närheten av, kortet.

    • Om du valt en egen pinkod ska den på något sätt inte kunna kopplas till dig t.ex. genom att likna ditt personnummer.

    • Skydda alltid koden när du slår in den.

    • Befinner du dig i en miljö med mycket människor omkring dig, se till att du har kontinuerlig uppsikt över kortet.

    • Lämna aldrig ifrån dig kortet när du betalar med det, håll det alltid under konstant uppsikt vid betalning.

  • Skimning

    Vid så kallad skimning så använder bedragare en särskild utrustning vid kortterminalen som kopierar information från magnetremsan i kortet och ofta fångas koden upp t.ex. via dolda kameror.


    Hur skyddar jag mig mot skimming?

    • Dölj alltid koden med handen när du slår in den.

    • Om du tycker att en betalterminal ser märklig ut, kontakta försäljningsstället och informera dem.

    • Vid minsta misstanke om skimning, spärra ditt kort.