Fakta och villkor OKQ8 VISA

Innan du börjar använda ditt OKQ8 VISA är det viktigt att du känner till gällande villkor och vilka funktioner ditt kort har. Här har vi samlat information och allt det finstilta som du bör känna till.

Kortutgivare och kreditgivare

OK-Q8 Bank AB, org nr 556008-0441, är kreditgivare och kortutgivare för OKQ8 VISA.

Aktuella priser och räntor

Årsavgift 0 kr (gäller även
extrakort)
Extrakort 0 kr
Kreditränta vid delbetalning      13,25 % per år
Effektiv ränta OKQ8 VISA
- vid utnyttjad kredit om 30 000 kr
- vid utnyttjad kredit om 15 000 kr
 
16,36 %
17,52 %
Aviavgift 25 kr
Delbetalningsavgift 25 kr
Kontantuttag 3 %
   Dock lägst 35 kr  
Valutaväxlingspåslag vid omränkning från annan valuta               2 %
Tillgodoränta upp till 100 000 kr 0,5 %

 

 

Bli OKQ8 VISA-kund nu!

Att ansöka tar bara några minuter och du signerar din ansökan med BankID.

Villkor och prislista

Här hittar du alltid aktuella villkor och prislistor  för OKQ8 VISA.

Aktuella villkor

Allmänna villkor OKQ8 VISA ›

Villkor OKQ8 VISA Bonus Gäller köp från och med 9 december 2015 ›


Aktuell prislista

Prislista OKQ8 VISA›


Förhandsinformation

Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation


Blanketter

Politiskt utsatt person (PEP) 

Tidigare villkor och prislistor


  • Information om distansavtalet

    Den 1 april 2005 trädde lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler i kraft. Den här lagen stipulerar att konsumenten har rätt till viss information innan ett avtal ingås. Ansökan om ett kort, i vårt fall OKQ8 VISA eller OKQ8 Betalkort, med hjälp av BankID är exempel på tjänster som omfattas av distansavtalslagen, eftersom avtalet sluts utan att konsumenten och OKQ8 fysiskt möts. Samtlig information som konsumenten har rätt till återfinns i villkoren för respektive produkt (se ovan samt på motsvarande sidor för våra andra kortprodukter).

  • Flexibel betalning - delbetalning

    OKQ8 VISA ger dig möjlighet att delbetala din skuld. De månader du väljer att inte betala hela det utgående saldot blir du automatiskt ansluten till tjänsten, och den upphör automatiskt den månad du väljer att betala hela det utgående saldot. Det lägsta beloppet att betala varje månad är 1/20 av skulden på kontoutdraget, dvs 5%. Vid delbetalning debiteras du avgifter och kreditränta, du hittar aktuella räntor och avgifter i tabellen överst på denna sida.

  • Betalningsfri månad

    Vissa månader kan bli dyrare än vad du räknat med, då kan det vara bra att känna till att OKQ8 Bank erbjuder möjlighet att nyttja en betalningsfri månad. Om du med OKQ8 VISA har möjlighet att använda denna tjänst så framgår det på den avi som finns på kontoutdraget du får i brevlådan eller som e-faktura via din internetbank.

     

    Du kan nyttja två betalningsfria månader per kalenderår, dock inte två månader i direkt följd (t.ex. april och maj). För att du ska kunna nyttja en betalningsfri månad så måste ditt konto vara skött enligt villkoren och dina tre senaste betalningar vara gjorda utan förseningar. 

     

    Det är enkelt att nyttja denna tjänst, du bara låter bli att betala din faktura den aktuella månaden. Ränta och avgifter utgår när du använder betalningsfri månad, det kommer att läggas till på din skuld. Aktuella räntor och avgifter hittar du på vår prislista som finns högre upp på denna sida. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice på 020-65 65 65.  

  • Reseförsäkring

    I ditt OKQ8 VISA ingår en kompletterande reseförsäkring. Det innebär att du har ett utökat försäkringsskydd när du betalar minst 75% av kostnaden för din resa med OKQ8 VISA. Här kan du läsa mer om reseförsäkringen.

  • Spärr av kort

    Om du förlorar ditt OKQ8-kort ska du spärra det omedelbart. Du kan spärra ditt kort dygnet runt.

    Ring tel. 020-65 65 65 (från utlandet + 46 8 506 811 10).

  • Bankgiroinbetalningar

    Använd bankgironummer 362-6181 vid betalning till ditt OKQ8 VISA-konto. Ange alltid OCR-/referensnummer vid betalning. Detta framgår av ditt kontoutdrag eller kan erhållas via Kundservice, tel. 020-65 65 65.

  • Klagomålshantering

    För oss på OKQ8 Bank är det viktigt att du är nöjd med våra tjänster och vårt bemötande. Om det är så att vi inte motsvarat dina förväntningar vill vi gärna att du hör av dig till oss.

  • Vad är ett klagomål?

    Klagomål mot finansinstitut regleras bland annat i Finansinspektionens författningssamling FFFS 2002:23. Där sägs bl. a att med klagomål avses att en kund till ett institut i ett enskilt ärende framför konkret missnöje med hanteringen av en finansiell tjänst eller produkt. Allmänna synpunkter och generella missnöjesyttringar anses i detta sammanhang inte som klagomål liksom ej heller missnöje som måste anses ha ringa betydelse för kunden. Definitionen av Klagomål har betydelse eftersom det finns ett helt regelverk för hur instituten skall agera i Klagomålsärenden.

  • Kontakt

    I första hand skall du vända dig till OKQ8 Banks kundservice på 020- 65 65 65 för utredning och svar i ditt specifika ärende. Om du efter denna kontakt inte är nöjd med bankens besked har du möjlighet att vända dig till Klagomålsansvarig under adress OK-Q8 Bank AB, Klagomålsansvarig, Box 502, 774 27 Avesta. Vidare prövar Allmänna reklamationsnämnden privatpersoners tvister med näringsidkare utan kostnad. Även Konsumenternas Bank- och finansbyrå, tel. 0200-22 58 00, lämnar avgiftsfri vägledning.

  • Insättningsgaranti

    Kontohavarens behållning omfattas av den statliga insättningsgarantin. Detta innebär att om OK-Q8 Bank AB försätts i konkurs garanteras Kontohavaren ersättning upp till 950 000 kr för sin behållning på garanterade konton hos OK-Q8 Bank AB. Ersättningen betalas ut av Riksgälden (www.riksgalden.se) inom sju arbetsdagar. Om du inte erhållit någon återbetalning inom dessa tidsfrister bör du kontakta insättningsgarantisystemet eftersom möjligheten att kräva återbetalning kan upphöra efter en viss tid. Ytterligare information hittar du på www.insattningsgarantin.se.