Aldrig mer punktering

Framtidens däck kommer att läka sig självt vid punktering, kan ändra färg med hjälp av en mobiltelefon och när det blivit utslitet är det bara att fylla på med mer gummi via en kapsel flytande gummiblandning i hjulets nav.

Bilen i sig har genomgått monumentala förändringar under de senaste 100 åren men däcken är i princip desamma sedan Michelin introducerade det första luftfyllda bildäcket inför rallyt Paris-Bordaux-Paris år 1895. 

Nu kan emellertid stora förändringar vara på gång. Däcktillverkaren Goodyear visar ett förslag till det som skulle kunna bli framtidens bildäck. ReCharge kallar man konceptdäcket som läker sig självt vid punktering och vars slitbana kan fyllas på med en kapsel när däcket blir slitet eller man vill ändra däckets egenskaper. Däcket har inbyggd artificiell intelligens som bland annat håller reda på däckstrycket så den delen behöver inte längre föraren bry sig om. 

Kapseln påminner om de som används i vissa kaffemaskiner och innehåller en flytande gummiblandning som förstärkts med fibrer för att efterlikna ett av väldens starkaste naturmaterial – spindelsilke. Materialet är biologiskt nedbrytbart och extremt hållbart. Dess egenskaper kan förändras i detalj så att gummiblandningen och därmed däckets slitbana anpassas till väglag och kundens preferenser. 

Kapseln stoppas in i navet på bilens hjul som bildar en enkel och lätt fälg med hög och smal form för lågt luftmotstånd, en nog så viktig egenskap för framtidens elbilar. Genom fälgens utsida trycks sedan gummiblandningen ut som genom en tät matta av limstift och bildar en slitbana. Fälgen i sig ska hålla hela bilens livslängd.

Med reCharge behöver man alltså inte byta hjul när det är dags för vinterdäck. Istället tillsätter man bara en ny gummiblandning med vinteregenskaper. Om förare önskar sig ett sportigare däck med bättre styrkänsla går det lätta att ordna, alternativt om man föredrar ett mer komfortanpassat däck som fokuserar på mjuk gång och låga bullernivåer.

Text: Tommy Wahlström