Änglavakt flyttar in

Resan mot den självkörande bilen är påbörjad. I framtida Toyotabilar kommer det att installeras såväl en chaufför som en skyddsängel.

Vi kör i 70 kilometer i timmen, rakt mot figuren som irrat sig ut i vägbanan. Varenda nerv i kroppen varnar, reflexerna blixtrar i armarna som vill ta tag i ratten och styra undan.

När vi bara är några meter från krock börjar displayen på instrumentbrädan blinka och bilen bromsar kraftigt samtidigt som den styr runt den lyckosamma krockdockan, som i dag klarar sig utan en skråma. Allt sker utan att vi behöver trampa på bromsen eller vrida ratten.

Vi sitter i en Lexus LS, utrustad med Toyotas senaste autobromsteknik. Med hjälp av radar och kamera inte bara bromsar bilen, utan styr också runt hindret samtidigt som den håller sig kvar i samma körfält.

Men det finns också en mer långsiktig plan hos Toyota. För att bilarna ska bli säkrare måste man reducera det som gör dem osäkra – nämligen den mänskliga faktorn.

Som så många andra biltillverkare har Toyota siktet inställt på att en dag kunna massproducera bilar som kan köra själva. Men vägen till full autonomi är lång. I nuläget samlar Toyotas tekniker in data om olika trafikscenarier. Utifrån det lär de bilen vad som är vad och hur den borde agera i olika situationer. Nästa steg för att avancera till högre självkörande nivåer är artificiell intelligens, eller "deep learning". Att bilen lär sig resonera och därigenom får förmågan att förutse vad som ska hända.

- Det klassiska exemplet är att du ser en boll rulla ut på gatan. Som människa lättar du automatiskt på gaspedalen, för du vet att det kommer ett barn och jagar efter den där bollen. Mänskligt beteende är svårt att efterlikna. Vi gör det genom empati, vi förutser vad andra i trafiken ska göra genom att sätta oss in i deras situation: "Om jag var den där cyklisten, vad skulle jag göra nu?" Det är en så hög nivå av resonerande att dit har vi inte kommit än, säger Gill Pratt som är chef för nyetablerade Toyota Research Institute i USA, där det bedrivs forskning om artificiell intelligens.

Det finns en tveeggad inställning hos Toyota när det gäller självkörande bilar. I framtida bilar kommer det finnas både en chaufför och en skyddsängel. Chaufförläget är när bilen transporterar människan om han eller hon inte orkar eller kan köra. Om människan istället väljer att ta kommandot sker körningen under överinseende av skyddsängeln, som griper in om den anser att den mänskliga föraren inte kommer att klara av en besvärlig situation.

Text: Maria Dahlin. Foto: Toyota