Våra bilar får allt fler stödsystem som automatiskt hjälper oss att hålla rätt kurs och rätt hastighet. Enligt studier från den oberoende amerikanska säkerhetsorganisationen Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) visar sig förarna snabbt få en hög tilltro till systemen vilket leder till minskad uppmärksamhet och i sin tur ökade risker.
I ett experiment som IIHS lät utföra i samarbete med Massachusetts Institute of Technology (MIT), fick tio förare köra en Volvo S90 med adaptiv farthållare och filhållningsassistans. Efter en månad var det tolv gånger mer sannolikt att förarna skulle ta båda händerna från ratten än i början. I en annan grupp fick tio andra testförare köra Range Rover Evoque med adaptiv farthållare, men utan filhållningsassistans. Förarna plockade i mycket högre utsträckning upp mobiltelefonen när de började lita på systemet. Slutsats: olika system varierar i distraktion och biltillverkarna måste bli bättre på att övervaka föraren för att han eller hon ska hålla ögonen på vägen och händerna på ratten.

Studien visar också att risken att förare som använder adaptiv farthållare kör snabbare än gällande hastighetsbegränsning, ökar med 24 procent. I försöket överskreds gällande hastighetsbegränsningar med 1 – 8 mph (2 – 13 km/h) vilket IIHS menar ger upp till 10 procent högre risk att omkomma vid en trafikolycka.
Bild: Stödsystem som autonom farthållare och filkörningsassistent gör att fler förare släpper ratten.
Text: Vi Bilägare
Foto: Fredrik Diits Vikström.