Den uppkopplade bilen

Internetuppkoppling, mobiltelefonappar och avancerad röststyrning. Redan i dag kan våra bilar mycket mer än många ägare förstått och runt hörnet väntar ännu fler funktioner för bättre service och högre säkerhet.

Internet, smarta mobiltelefoner och den moderna bilen erbjuder en rad nya möjligheter när dessa kombineras. Det som ibland kallas mediesystem eller infotainment kan mycket mer än bara leverera underhållning.

Redan i dag fungerar de som sambandscentral för information om trafiksituationer, väder, parkeringsmöjligheter och bränslepriser. Bilen får data från olika aktörer, sammanställer dessa och presenterar dem för föraren i bildskärmen på instrumentpanelen.

Från och med i år är alla nya bilar utrustade med larmsystemet e-call. Med e-call kontaktar bilen själv SOS-alarm vid behov. Om en krockkudde löser ut upprättas automatiskt en röstlänk mellan en operatör och bilen. I kupén finns även en larmknapp så att förare eller passagerare manuellt kan kontakta larmcentralen. 

 

Den moderna bilen kan skicka information till användaren och berätta om sin status. Är den låst eller inte? Hur mycket bränsle finns i tanken? Har larmet löst ut? Denna typ av frågor kan din bil svara på om du kopplar samman den med en app i din mobiltelefon. Och det är inte bara dyra bilar som har de här möjligheterna. Volkswagen erbjuder till exempel tjänsten Car-Net i nya Polo som förutom det tidigare nämnda även kan upplysa om var bilen är parkerad och aktuell mätarställning. När det är dags för service söker bilen själv samband med verkstaden. Verkstaden kontaktar sedan kunden och bokar in ett besök. Det låter som en saga för oss som ägnat timmar åt att sitta i telefonkö för att försöka komma i kontakt med vår märkesverkstad. 
 
Den nya tekniken erbjuder flera metoder att övervaka bilens framfart. Absolut en inskränkning i förarens personliga integritet men kanske också lugnande för föräldrar som lånar ut bilen till sina barn? Det går till exempel att ställa in systemet så att ägaren får ett larm i sin mobiltelefon om bilen körs i en högre hastighet än vad man förprogrammerat. Även om bilen körs in i vissa områden kan man få en rapport och flera system erbjuder körjournaler så man efteråt ser var och när bilen har körts. Blir bilen stulen kan man få information direkt på en karta om var den befinner sig. 

När bilen kopplas samman med yttervärlden öppnas nya möjligheter. Redan i dag erbjuder många tillverkare en rad funktioner och tjänster i samarbete med externa företag. Den som till exempel handlar varor via internet kan få sakerna levererade direkt till bakluckan på sin bil istället för till sitt utlämningsställe. Volvo erbjuder möjligheten om man har en bil från 2012 eller senare som är utrustad med Volvo On Call. Servicen är dock inte utbyggd i hela landet. I dagsläget kan bara Volvoägare i Stockholm, Göteborg samt västra Skåne utnyttja tjänsten. När man handlar av vissa leverantörer kan man välja att få varorna skickade till sin bil. Speditören får en digital engångskod med vilken det går att låsa upp och stänga bilen under en begränsad tidsrymd.  

Elektroniska nycklar är också en förutsättning för att skapa en effektiv bildelning, en möjlighet som lanseras i nya Volvo XC40. Ägaren kan välja att dela med sig av sin bil till andra under tiden hen själv inte behöver den. Om ägaren godkänner en förfrågan om att låna bilen skickas en elektronisk nyckel som gör att bilen går att låsa upp och starta under en förutbestämd tidsperiod. På så sätt kan flera använda samma bil utan att man behöver distribuera fysiska nycklar samtidigt som risken att obehöriga skulle kunna få tillgång till ens bil elimineras. 

Att bilarna ständigt är uppkopplade mot internet öppnar även en kanal för att de ska kunna tala med varandra. Redan i dag kan nya Volvobilar varna varandra för halt väglag eller om någon kopplar på varningsblinkern. I framtiden kommer våra bilar även att kunna varna för andra faror. Det kan till exempel vara skymda fotgängare eller utryckningsfordon som behöver fri väg.

 
Text: Tommy Wahlström