Så gör han sin vanliga dieselbil fossilfri på fem minuter: "Perfekt för mig"

Han ville göra sitt bilkörande mer hållbart – men utan att behöva byta ut sin dieselbil. Och för ett år sedan hittade Tobias Scharin den perfekta lösningen. – Nu kan jag tanka och köra med gott samvete, säger han.

Tobias Scharin svänger in med sin SUV på den lokala OKQ8-macken, väljer pump och tankar fullt. Mindre än fem minuter senare är han ute på motorvägen igen. Trots att bilen just fyllts på med diesel så släpper den ut mindre koldioxid än om Tobias hade valt en pump med fossil diesel.
– Jag är ganska miljömedveten generellt, sopsorterar och tar ansvar på olika sätt. Men jag tycker att exempelvis elbilar är för dyra. Kostnaden motiverar inte ett byte med tanke på hur lite jag kör, så jag har hållit mig kvar vid min dieselbil, säger Tobias.
– Men med tanke på klimatdiskussionen – som ofta tar upp allt det negativa med fossila bränslen – så letade jag länge efter ett passande alternativ.

För drygt tolv månader sedan hittade han ett: Neste MY Förnybar Diesel (HVO100). En kemisk kopia av fossil diesel som framställs av förnybara råvaror och restprodukter – till exempel animaliskt fett, matolja eller rester från fiskindustrin.

Bränslet går att använda i de flesta dieselfordon och ger omedelbart ett betydligt lägre klimatavtryck än fossil diesel. I folkmun går bränslet under namnet HVO100.
– Det är så häftigt! Utan att byta bil har jag kunnat reducera min bils koldioxidutsläpp. Dessutom kan jag argumentera med de på jobbet, som säger att diesel bara är dåligt och att man borde ha en elbil, säger Tobias och skrattar. 

Sedan han upptäckte Neste MY Förnybar Diesel (HVO100) har det bara funnits ett litet problem: Bränslet har tidigare endast funnits på ett fåtal mackar, och Tobias fick köra en bit från hemmet för att kunna tanka. 

Men tack vare ett nytt samarbete mellan OKQ8 och Neste – som innebär att Neste MY Förnybar Diesel (HVo100) kommer att finnas på drygt 150 mackar över hela Sverige i år – kan han nu fylla upp bilen nära sitt hem.
– Det är det bästa som har hänt på länge. Jag har ofta frågat mackarna vid mitt hus varför de inte har HVO100, så det glädjer mig att OKQ8 tar taktpinnen och visar vägen.

Neste MY Förnybar Diesel (HVO100) är fortfarande något dyrare än fossil diesel, men för Tobias är känslan av att göra ett bättre miljöval viktigare än pengarna.
– Generellt sett är jag väldigt prismedveten, men det här handlar inte om mycket pengar för att göra en riktig skillnad i vardagen. 

Historiskt sett har HVO100 omgetts av en rad rykten och myter, och därför är många skeptiska till att använda det. Ett vanligt rykte är att det kan växa mikrober och alger i tanken på bilar som använder biodiesel, något som inte är ett problem med Neste MY Förnybar Diesel. 

Den miljömedvetne har kanske också hört att förnybar diesel innehåller palmolja, men Neste MY Förnybar Diesel som säljs i Sverige produceras helt utan den ingrediensen.
– Jag hade personligen inte hört så många myter kring förnybar diesel innan jag började tanka den. Men sedan dess har jag läst på och förstått att det finns många missförstånd kring bränslet, som är bra att reda ut.

Det Tobias har varit särskilt noga med att kolla upp är huruvida biltillverkaren godkänt Neste MY Förnybar Diesel (HVO100) som bränsle i just hans bilmodell. Detta för att nybilsgarantin – om den fortfarande finns kvar – ska fortsätta gälla.
– Jag är lite av en trygghetsmänniska så jag ville försäkra mig om att det var okej att använda. Det enda problemet hittills är att bränslet har varit lite otillgängligt. Men i och med det här samarbetet har ju OKQ8 och Neste löst det, säger Tobias.
– Det kommer göra så att fler upptäcker fördelarna med den förnybara dieseln och att utsläppen kan minska ännu mer.

Vill du också tanka Neste My Förnybar Diesel? Hitta en station nära dig här.