– OKQ8:s utbyggnad kommer innebära större frihet och kortare väntetider vid laddarna, säger han.
I dag är det många som väljer elektriskt hos bilhandlarna och det är stort fokus på att bygga ut laddinfrastrukturen rejält.
Så var inte fallet när Erik Strömberg skaffade sin första elbil 2015.
– Jag valde att skaffa en elbil eftersom jag gillar revolutionerande teknik och ville göra ett bättre val för klimatet än att köra fossildrivet. Men för sex år sedan gällde det verkligen att planera sina resor och utnyttja de snabbladdare som fanns tillgängliga, berättar han.
Bristen på laddare kunde leda till långa väntetider
Erik och familjen har åkt på flera längre resor i elbilen, både ner genom Europa och till svenska fjällen. Men längs vägen har han ibland råkat ut för att alla laddstolpar varit upptagna när batteriet har behövts fyllas på. Något som kunde leda till lång väntetid och ett frustrerat avbrott i semesterresan.

– På vissa ställen finns bara två eller fyra snabbladdare på en station med mycket trafik och man vet inte om de är upptagna när man kommer fram. Att vänta på att en laddare ska bli ledig är en pina.
”Nätverket kommer att underlätta väldigt mycket”
Därför ser Erik positivt på OKQ8:s planer att skapa Sveriges största nätverk av supersnabbladdare, där 800 laddstolpar med 150kW kapacitet ska placeras ut på stationer över hela landet de kommande åren. På drygt 20 minuter kan en elbil laddas för att klara 25 mil till på vägarna.
I Kungsbacka där Erik bor öppnades de första stolparna i mitten av december och Erik var en av de första som stannade till för att toppa upp batteriet.
– På vardagen laddar jag mest i hemmet eftersom jag oftast inte kör mer än 8-10 mil under dagen. Men för de som är ute och semestrar eller kör längre sträckor kommer det här nätverket att underlätta väldigt mycket.
Unika detaljen med det nya nätverket
En unik detalj med OKQ8:s nätverk är att man kan betala laddningen med vilket betalkort som helst, utöver app och drivmedelskedjans eget laddkort för företagskunder. Det kostar inte heller extra för de som inte är medlem eller har appen, till skillnad från många nuvarande supersnabbladdare där laddningen blir dyrare utan ett särskilt abonnemang.
Erik har idag två elbilar där den ena redan ingår i ett större laddnätverk, men han ser fram emot enklare laddning med sin nyinköpta elbil.
– Det kommer helt klart att bli smidigare med betalningen i och med den här lösningen.
Det här är OKQ8:s nya nätverk av supersnabbladdare
- Totalt ska 800 laddpunkter byggas på OKQ8:s stationer runt om i Sverige.
- Laddeffekten ligger på 150kW, jämfört med 50kW i drivmedelskedjans befintliga snabbladdare.
- Det betyder att en bil är redo för avfärd igen redan efter 20-30 minuter, beroende på bland annat batteriets storlek, befintliga status och hur många som laddar från en och samma stolpe.
- Etableringen av nätverket med supersnabbladare görs i samarbete med Skellefteå Kraft.