Milda hybrider

EU pressar biltillverkarna att sänka sina utsläpp de närmaste åren. För att klara av detta skiftar Volkswagen till en liknande strategi som Volvo, med elektrifierade drivlinor i så kallade mildhybrider.

– Vi kommer med elbilar efter 2020. Ett mellansteg på vägen dit är hybridisering, förklarar Peter Weisheit, talesperson för Volkswagens tekniska avdelning.

Att elektrifiera sina drivlinor är en tydlig trend inom bilvärlden. Tidigare har svensk-kinesiska Volvo gått ut och sagt att alla nya bilmodeller som lanseras från och med 2019 kommer att vara elektrifierade på något sätt. Mildhybriderna hamnar i de billigaste bilarna ämnade för stora volymer, eftersom det är ett kostnadseffektivt system att installera.

En mildhybrid är en bil med förbränningsmotor, ett 48-volts litiumjonbatteri samt en startgenerator som ger en extra elknuff när det behövs och samlar energi till batteriet när bilen bromsar. Mildhybriden kan också ”segla”. Motorn stängs av om du lättar på gasen och bilen rullar i friläge. När du sedan nuddar pedalen igen kickar motorn igång.

 

Vi får provköra några prototyper med mildhybridteknik på Volkswagens testbana Ehra-Lessien i Tyskland. Skalet är bekant, det är senaste generationen av Golf. Men under huven arbetar bensinmotorn tillsammans med 48-voltssystemet. 

När vi tar ett varv runt provbanan märker jag en tydlig fördel med start/stopp-funktionen. Att kraften kommer på en gång tar bort ångesten som kan uppstå när man behöver komma iväg snabbt i en rondell, där jag har tyckt att start/stopp-system på varierande bilar inte varit tillräckligt snabba. Jag provar också att ”segla” med motorn genom att lätta på gasen när jag accelererat upp till drygt 60 kilometer i timmen och skiftningarna mellan el och förbränningsmotor känns inte ryckiga, utan mjuka och sömlösa. 

Volkswagen har ännu inte färdigställt tekniken, men tror att den kommer att innebära en bränslebesparing på minst 0,04 liter per mil. Det laboreras just nu med huruvida mildhybridsystemet också ska bestå av en liten elmotor. I så fall blir det även möjligt för bilen att rulla korta sträckor på eldrift. För att mildhybridsystemet ska kunna utnyttjas till fullo märker jag snabbt att man inte får ha blyfot, det är mjuka pedalrörelser som gäller.

Volkswagen berättar inte när de ska introducera mildhybriderna men troligtvis blir det snart. EU har bestämt att 2021 ska koldioxidutsläppen från biltillverkarnas flottor i snitt vara högst 95 gram per kilometer och bil. Klarar man inte det väntar straffavgifter på 95 euro per bil för varje gram som gränsvärdet överstigs. För en biltillverkare som Volkswagen, som förra året sålde 1,7 miljoner bilar i Europa, skulle den typen av böter naturligtvis svida.

Text: Maria Dahlin