Provkörning Volvo XC40

Mitt i målet

Med nya XC40 siktar Volvo mot välbeställda yngre stadsbor världen över. Resultatet har blivit en bil med egenskaper som säkert kommer att tilltala dessa, men även många äldre i Sveriges glesbygd. Vi har åkt till Spanien för att provköra!

Nya Volvo XC40 är lättkörd i stadstrafik. Bilen är rejält högbyggd, markfrigången är över 20 cm, och som förare har man god överblick för det mesta. Problem uppstår dock när man ska försöka byta fil och tittar snett bakåt över axeln. C-stolparna är grova och döljer det mesta av vad som händer snett bakom bilen.

Förarmiljön känns igen från de större Volvo-bilarna och fungerar utmärkt. Sensussystemets pekskärm har fått ny inramning men är tyvärr lika pillig att använda som tidigare. När man står still i Barcelonas köer är det inga problem att svepa, scrolla och trycka, men det är betydligt besvärligare i fart.

Framstolarna tillhör marknadens bästa och verkar passa olika kroppstyper. Fiffiga, rymliga fack och papperskorg i mittkonsolen är uppskattat. Även i baksätet är det rymligt och luftigt, i alla fall så länge man nöjer sig med att sitta två där. Hög sitthöjd ger skön benställning för fullvuxna och takhöjden räcker gott för mig som är 180 cm lång.
Bagageutrymmet är praktiskt lådformat och rymmer som minst 460 liter. Lastgolvet är dubbelt och det övre golvet går att vika upp så det stöttar väskor eller matkassar man placerar där.

På de smala, slingrande bergsvägarna norr om Sitges trivs den nya Volvon utmärkt. Helt klart är XC40 behändigare att hantera och lite roligare att köra än sin större och tyngre kusin XC60. Däremot avslöjar ett parti med lite grövre asfalt att bullerdämpningen inte är i riktigt samma klass.
Motorer, växellådor och fyrhjulsdriftsystem är överflyttade från de större Volvosuvarna.
Inför sommaren 2018 kommer fler motoralternativ. Då får vi bland annat möta instegsmodellen T3 med trecylindrig motor på 156 hk, enbart framhjulsdrift samt en prislapp strax under 300 000 kronor. Senare ska det även komma hybridversioner och så småningom också en helt eldriven version. Den sistnämnda, kanske mest intressanta, lär dock inte dyka upp förrän under år 2019.

Jämfört med konkurrenterna är XC40 den modernaste bilen i klassen just nu. Ingen annan har autobroms för älgar och ingen annan ger möjlighet att få varor levererade direkt i bagageutrymmet på bilen. XC40 blir också först på marknaden med finessen att man kan dela den med vänner och bekanta med hjälp av elektroniska nycklar.
Säkerheten och uppkopplingsmöjligheterna lyfter den över mängden och tilltalar målgruppen yngre, välbeställda och uppkopplade storstadsbor. Utrymmena, den goda markfrigången, de smarta vardagslösningarna, de sköna stolarna och fina köregenskaperna lär tilltala de flesta.

Text: Tommy Wahlström

Plus

Köregenskaper, stolar, fjädring, säkerhet.


Minus

Dyr, svårskött pekskärm, begränsad bakåtsikt.

Vad nytt?

Helt ny bil på Geely-koncernens plattform CMA.


För vem?

Den mindre familjen som vill åka högbyggt.