Så blev Ulfs dieselbil klimatsmartare

”Är förvånad över att det pratas så lite om den här enkla lösningen” Kör du dieselbil och vill minska ditt klimatavtryck snabbt och effektivt? Gör som Ulf Nilsson – som upptäckte alla fördelar med Neste MY Förnybar Diesel (HVO100).

Umebon Ulf Nilsson är en trogen dieselbilsförare, men viljan att sänka sina växthusgasutsläpp fick honom att titta på andra alternativ.

– Men att köpa en elbil eller en hybrid är dyrt, och det kändes som att min bil fortfarande hade många fina år framför sig, säger han.

Istället blev han nyfiken på det förnybara bränslet Neste MY (HVO100), och började läsa på.

– Jag frågade hos en bilhandlare om det var okej att tanka HVO100 i min bil, och de tyckte absolut att jag skulle testa. När jag tankade första gången såg jag att drivmedlet var något dyrare än vanlig diesel, men eftersom man kan blanda HVO100 och vanlig diesel hur man vill så kan man enkelt växla mellan dem.

– Och jämfört med kostnaden för att köpa en eldriven bil så är det inget att bråka om.

”En skön känsla att konkret minska mina utsläpp”

När Ulf väl började köra på Neste MY Förnybar Diesel (HVO100) upptäckte han flera fördelar. 

Bland annat fungerar drivmedlet bättre än vanlig diesel när det är riktigt kallt och gör så att bilen både startar snabbare och drar mindre bränsle. Men den största fördelen är förstås att växthusgasutsläppen minskar markant för alla dieselbilar som kör på Neste MY (HVO100).

– Det är en skön känsla att kunna göra någonting som konkret minskar mina utsläpp. Men jag är förvånad över att det pratas så lite om förnybar diesel, när det är en så enkel lösning. Många bekanta som jag pratar med ser ut som fågelholkar när jag berättar om HVO100, så jag tror att det fortfarande krävs en hel del information om fördelarna och enkelheten att tanka det. Ulf har bland annat fått upp sin klimatmedvetna dotters ögon för drivmedlet.

– De har en stor Toyota Proace-minibuss, och jag läste att Toyota nyligen har godkänt bränslet i den. Så jag tipsade henne om att tanka HVO100, och hon blev eld och lågor, berättar Ulf.

Märkningen som visar om en dieselbil får köra på HVO100

Idag kan de allra flesta dieselbilar köras på Neste MY (HVO100). Men det finns fortfarande biltillverkare som inte har godkänt HVO100. Detta eftersom de inte har utfört de nödvändiga testerna, som garanterar att utsläppen vid körning med ett specifikt drivmedel är på en godkänd nivå.

Och för att nybilsgarantin ska gälla får du inte byta ut någon originaldel. Det gäller detaljer som vilka däck du använder – men också bränsletypen som bilen körs på. Som bilägare är därför viktigt att säkerställa att ditt fordon kan köras på Neste MY (HVO100). Om biltillverkaren godkänt drivmedlet för just din bilmodell finns beteckningen XTL angivet i tanklocket och i instruktionsboken. För dig med en dieselbil där nybilsgarantin har gått ut kommer ingenting att förändras av att börja köra på förnybar diesel.

I dag har många biltillverkare, som exempelvis Volvo, Citroën, Mercedes, Nissan, Opel och Peugeot med flera godkänt HVO100 i sina modeller. De godkända bilmodellerna blir också fler hela tiden.

”Borde lyfta fram alla bilmärken som redan har godkänt HVO100”

Ulf tycker personligen att alla biltillverkare bör godkänna drivmedlet och ser inga direkta hinder att köra på det förnybara alternativet.

– För att öka tempot i att få fler bilmärken att godkänna bränslet så borde man lyfta fram alla bilmärken som redan har godkänt det, säger Ulf.

Neste MY Förnybar Diesel finns nu över 180 OKQ8-stationer över hela Sverige.

Vill du veta mer om Neste MY (HVO100), om din bil är godkänd och var du kan tanka förnybart? Kolla här!

 

Neste MY Förnybar Diesel (HVO100) tillverkas av 100 % förnybara råvaror. För att omvandla råvarorna till förnybar diesel (HVO) krävs vätgas. I tillverkningsprocessen av vätgas används delvis fossil naturgas. Vätgasen är i sig inte att betrakta som en råvara, utan används för att behandla råvaran och omvandla den till förnybar diesel. En del av vätgasen tillsammans med tillsatser, ca 0,8% av produktvikten, stannar dock kvar i den färdiga HVO:n. Läs mer på OKQ8.se/NesteMY