Självkörande bil undviker olyckor

En studie från företaget Waymo som utvecklar självkörande bilar i USA, visar att autonoma bilar kan bli viktiga för att öka trafiksäkerheten och undvika allvarliga olyckor.

Flera stora biltillverkare har tvingats pausa eller skjuta upp lanseringen av självkörande bilar.Mercedes har till exempel öppet erkänt att utvecklingen är krävande och uppger att utvecklingen av elbilar har företräde, och Tesla har flera gånger fått skjuta upp en testkörning där en autonom bil skulle köra kust till kust i USA.

Men företaget Waymo, som ingår i samma koncern som Google, har istället skalat upp testerna och utvecklingen av självkörande bilar. Målet är att utveckla teknik som minskar antalet bilolyckor eftersom i genomsnitt en person omkommer i en bilolycka var 30:e sekund i världen.

Hittills har Waymobilarna bara varit inblandade i mindre olyckor under de 965 000 mil som bilarna testkörts, och nu har Waymo gjort en studie för att ta reda på hur självkörande bilar hanterar situationer där mänskliga förare misslyckats. Waymo har samlat in data från alla dödliga bilolyckor som inträffat i ett område i Arizona där även Waymo testar bilar mellan 2008 och 2017. Varje olycka simulerades i efterhand för att ta reda på hur Waymos ”robotbilar” skulle hantera situationen.

 

Enligt siffrorna skulle en självkörande bil ha undvikit alla olyckor utom de som uppstod om Waymobilen blev påkörd bakifrån. Föraren löpte mellan 1,3 och 15 gånger mindre risk att skadas allvarligt. De självkörande bilarna kunde undvika olyckorna i simuleringen och samtidigt ta hänsyn till andra trafikanter.

Den här studien innebär inte att självkörande bilar alltid kommer kunna undvika alla dödsolyckor i trafiken. Men enligt Waymo är detta första gången den här typen av studie görs.

”Vi tror att vi har en möjlighet att förbättra trafiksäkerheten genom att byta ut mänskliga förare mot en Waymoförare. Den här studien validerar den uppfattningen”, skriver Trent Victor, chef för säkerhetsforskning på Waymo i ett blogginlägg.

 

Text: Erik Söderholm

Foto: Waymo