Biltillverkare botar åksjuka

Framtidens självkörande bilar ställer nya krav på biltillverkarna. Bland annat kommer passagerarna att vilja läsa och arbeta vid skärm under resan, utan att för den skull drabbas av åksjuka och bli illamående.

Den som varit med om åksjuka vet att det inte är någon behaglig upplevelse. Åksjuka uppstår när ögonen tar in information som skiljer sig mot vad det som innerörat och balansorganet känner. Detta drabbar exempelvis vissa som läser samtidigt som de åker bil. 

Brittiska motororganisationen RAC har gjort en undersökning bland nära 2.000 bilister i Storbritannien som visar att nästan var femte blir illamående eller till och med kräks när de åker bil på grund av åksjuka. Värst är det att färdas i baksätet, 75 procent svarade att de drabbas av symptom när de sitter där. 12 procent sa att de upplevde åksjuka om de satt i framsätet på passagerarplats och var tjugonde mådde illa på förarplats. Största orsaken till att åksjukan uppstår är att läsa, detta tyckte 61 procent av de svarande. Att använda mobil eller surfplatta som passagerare kom på andra plats (50%) följt av slingriga vägar (37%) och brist på frisk luft (32%).

– I takt med att vi rör oss mot en självkörande framtid där passagerare har mer tid att arbeta, koppla av eller läsa på längre resor, är det viktigt att vi tillverkar fordon kan anpassa sig för att reducera effekterna av åksjuka på ett sätt som är skräddarsytt för varje passagerare, säger Spencer Salter som jobbar som ingenjör på Jaguar Land Rover med inriktningen hälsoforskning.

Biltillverkaren har utarbetat en slags algoritm som kan sänka påverkan av åksjuka med upp till 60 procent. Metoden har tagits fram genom att samla ihop data från motsvarande 2.400 mil där testpersoner gavs uppdraget att utföra en uppgift under färden och på så sätt framkalla åksjuka. Utifrån detta har sedan Jaguar Land Rover utvecklat ett slags ”välmående-index”, som beräknar hur känsliga passagerarna är genom att läsa av deras hälsostatus med kameror och biometriska sensorer, kombinerat med realtidsdata från fordonets rörelser. På så sätt ska bilen kunna räkna ut att passagerarna håller på att bli åksjuka innan de själva känner det.

Åksjukesymptomen kan mildras genom att den självkörande bilen genomför färre små kurskorrigeringar. Även adaptiva stötdämpare sägs kunna hjälpa mot åksjuka. Systemet eliminerar lågfrekvent rörelse från vägen genom att var tionde millisekund läsa av och ändra inställningarna för åkkomfort så att åkturen blir mjukare.

Text: Maria Dahlin