Snö - ett problem för självkörande bilar

De första självkörande bilarna kommer inte att fungera vintertid. Tekniken ställer nya krav på rengöring av bilens sensorer.

Optiska sensorer som kamera och laser behöver fri sikt för att kunna ”se” omgivningen och göra det möjligt för självkörande bilar att orientera sig. Om det kommer snö, is, vatten eller smuts på kameralinsen eller laserplattan försvinner ”synen” och bilen riskerar att bli ”blind”.

Volvo, som är en av de tillverkare som kommit längst i utvecklingen av den självkörande tekniken, flaggar för att vädret blir en viktig faktor.

– Från början kommer självkörande bilar inte att fungera i alla klimat, säger utvecklingschefen Henrik Green och konstaterar:

– När självkörande bilar rullas ut så kommer det att vara på specifika vägar under specifika förhållanden.

Henrik Green jämför med utvecklingen av mobiltelefoner:
– När de första mobiltelefonerna kom var man tvungen att vara inom täckning. Täckning fanns i centrala Stockholm men kanske inte i Värmland. Det kommer att vara samma sak med självkörande bilar. Vid vissa vägar och vissa väderförhållanden kommer det att finnas täckning att köra självkörande. Sedan kommer det att expandera över tid när vi lär oss att hantera fler typer av situationer.

I nya Volvobilar sitter kamera och radar, som bland annat används till adaptiv farthållare och automatisk nödbroms, innanför vindrutan. Torkarblad och spolning ser till att hålla sikten fri.

Sensorer som sitter på andra platser runtom bilen behöver också någon form av rengöring, menar Henrik Green.
– Det finns olika tekniska lösningar. Till exempel att blåsa luft eller spola spolarvätska på sensorerna, säger han.
Audi, som bland annat testar självkörande bilar på Autobahn, har tidigare gått ut med att lasersensorn i fronten kommer att ha torkare och uppvärmning.

Nissan skriver under på beskrivningen att snö och is försvårar för självkörande bilar. Takashi Sunda, som är specifikt ansvarig för Nissans utveckling av självkörande bilar, påpekar att radarsensorer inte är lika väderkänsliga som kamera och laser.
– Radar påverkas inte av till exempel regn eller dimma. Den ser igenom. Om kameran slutar att fungera kan vi täcka upp med radar, säger han.

Snö och is som fastnar och sätter igen sensorer är dock svårt att handskas med, menar Takashi Sunda:
– Vi måste förbättra vårt system så att det fungerar i dåligt väder. Bland annat håller vi på att utveckla en terahertzradar som kan se igenom fastsittande snö. Men den är fortfarande på forskningsstadiet.

Fakta

Självkörande bilar väcker många frågor. Här är ytterligare fem:

Vem är juridiskt ansvarig?
Traditionellt är föraren ansvarig om olyckan är framme men vad gäller för självkörande bilar? Om biltillverkaren ska hållas ansvarig krävs någon form av svart låda i bilen.

Vad händer med all data?
Självkörande bilar samlar in massor av information om hur bilen används och om omgivningen. Vem äger alla dessa uppgifter och hur länge får de lagras?

Vad får man göra när bilen kör?
I den helt självkörande bilen behövs ingen förare men vad gäller för de lägre nivåerna? Måste människan i förarstolen övervaka körningen eller är det okej att till exempel sova?

Vad kommer tekniken att kosta?
Kostnaderna för utveckling och komponenter kommer givetvis att ge avtryck på bilens prislapp. Volvo uppskattar prispåslaget till omkring 100 000 kronor i det inledande skedet.

När kommer tekniken?
Olika tillverkare ger olika svar. De flesta är överens om att den helt självkörande bilen är långt borta men att självkörande funktioner (nivå tre och kanske fyra) kommer runt 2020.

I höst ska regeringen presentera en utredning om vilka regeländringar som behövs för att bana väg för självkörande bilar.

 

Text: Fredrik Diits Vikström