Stulna bilar hamnar utomlands

70 – 90 procent av de nästan 3500 bilar som stals under första halvåret i år fördes utomlands av internationella stöldligor enligt en rapport från Trygghetskommissionen. Det överlägset mest stulna bilmärket var Volvo.

Av 3461 stulna personbilar var 711 st (20%) av märket Volvo. På andra och tredje plats i listan över de mest stöldbegärliga bilmärkena kom Volkswagen med 389 stulna bilar (11%) följt av Audi med 270 stycken (7,8%) enligt statistik från branschorganisationen Larmtjänst.

Mellan 70 och 90 % av de stulna bilarna och bildelarna förs utomlands av internationella stöldligor, enligt en rapport från Trygghetskommissionen. Försäkringsbolaget Trygg Hansa menar att stölderna är en del av sofistikerad och välorganiserad brottslighet. Ofta handlar det om rena beställningsjobb för vilka stöldligorna tar in specialister med rätt kompetens för de specifika beställningarna.

- Man kan tydligt se hur det under en kortare period, i en viss region i Sverige, stjäls en viss typ av märke och modell. Stöldligornas uppdragsgivare beställer ett antal bilar av en viss modell, som sedan stjäls och avlämnas på överenskommen plats. Bilarna förs sedan ut ur landet, säger Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa.

Södra Sverige, som är närmst kontinenten, är extra utsatt för de internationella stöldligorna, men i grunden handlar det enligt Stefan Brala om var ligorna kan hitta de specifika bilar de är ute efter och problemet är stort i hela landet.

- Sverige är som relativt välbärgat land en guldgruva för internationell brottslighet. När de välorganiserade stöldligorna får beställningar av nya, dyra bilmodeller är det mer eller mindre säkert att dessa går att hitta hos oss, säger Stefan Brala.

Stefan Brala menar att ett stort hinder för att komma tillrätta med bilstölderna är att det idag inte ingår i tullens uppdrag att leta efter stöldgods på väg ut ur landet. Tullen har därför inte heller rätt att beslagta stöldgods på väg ut eller gripa misstänkta personer. 

- De är frustrerande för bilägarna, försäkringsbolagen och inte minst för tullpersonalen att tullen idag står mer eller mindre maktlös när de påträffar stulna bilar eller bildelar på väg ut ur landet. Tullen behöver helt klart få ett utökat mandat, men det gäller också att de får resurser till att även kontrollera utförseln bättre och därmed försvåra för stöldligorna, säger Stefan Brala.

Text: Tommy Wahlström


STULNA PERSONBILAR EFTER BILMÄRKE
JAN-JUL 2019 (TOPP 10) - Siffror från Larmtjänst 

1. Volvo
2. Volkswagen
3. Audi
4. BMW
5. SAAB
6. Mercedes-Benz
Toyota7. 
8. Ford
9. Peugeot
10. Renault