Vanligt missförstånd vid bilservice
Hög kompetens och ett personligt bemötande. Det är några av nycklarna till framgång för våra 80 verkstäder i landet.
– Vi får återkommande kunder eftersom vi vinner deras förtroende, säger Robert Sjöberg, verkstadschef på OKQ8 i Nacka.
Verkstadschefen: ”Det här är ett vanligt missförstånd vid bilservice”
Är du en av de som vanemässigt bokar tid på märkesverkstaden när det är dags att serva bilen? Du är inte ensam. Men allt fler upptäcker att det inte är nödvändigt.
– Så länge som jobbet är utfört fackmannamässigt så behåller du garantin. Reglerna kring detta ändrades redan 2010 efter ett EU-direktiv, men många tror fortfarande att de måste anlita märkesverkstaden. Det är ett vanligt missförstånd, säger Robert Sjöberg.
Han är chef på en av OKQ8:s drygt 80 verkstäder utspridda på stationer över hela landet. De verkstäderna utför i sin tur ungefär 110 000 jobb årligen.
– För kunderna blir det en trygghet att komma till en välkänd kedja som OKQ8. Genom våra leverantörer kan vi också få tag i reservdelar som håller toppklass. Då vet kunden att de får vad de betalar för.

”Många stammisar rekommenderar oss till vännerna”
OKQ8 ställer höga krav på kompetensen hos sina verkstäder, både praktiskt och socialt. För Robert är kundservicen minst lika viktig som att bilarna returneras i toppskick.
– En personlig touch har alltid varit viktigt för mig, jag kommer ihåg kundernas registreringsnummer och är gärna ute i verkstaden och hjälper till trots att jag har hundra andra grejer att hålla koll på samtidigt, säger Robert.
– Att hitta en verkstad man trivs med är som att hitta en frisör. Man kanske testar tio olika tills man får förtroende för en, sedan stannar man kvar. Jag vill inte bara ta betalt och skicka iväg kunderna. Den filosofin har gjort att våra stammisar sedan rekommenderat oss till sina vänner.
”Gör gärna det lilla extra”
Genomströmningen av potentiella kunder till OKQ8-verkstaden är stor. Fler och fler upptäcker fördelarna med att få bilen servad där de regelbundet stannar för att tanka, tvätta bilen eller köpa mat.
Det – i kombination med bemötandet och kunnandet – är anledningarna till att stammisarna blir allt fler för Robert och kollegorna.
– Tack vare våra lojala kunder har vi kunnat bygga upp från noll. Jag tror att de märker hur mån vi är om att göra ett bra jobb. Vi har alla som mål att inte en enda bil ska gå sönder, då gör man gärna det lilla extra.