Drivmedlet som kan bidra till minskade växthusgasutsläpp

ARTIKEL - Elbilar i all ära, men en dieselbil kan också bidra till en minskad miljöpåverkan. Här är skillnaden som Neste MY Förnybar Diesel™ (HVO100) kan göra – direkt när du tankar. 

"Även om du bara byter ut den fossila dieseln varannan eller var tredje gång så blir det en positiv förändring"

- Marcus Johnsson, Product Manager Fuels på OKQ8

Elbilarna är här för att stanna, men många håller fortfarande kvar vid sina dieselfordon. Framför allt i norr – där avstånden är långa och klimatet påverkar elbilarnas räckvidd på vintern – regerar fortfarande dieselbilen. I Arvidsjaurs kommun i Norrbotten, som exempel, består personbilsflottan av 58 procent dieselbilar*. Totalt finns det nästan 2,4 miljoner registrerade personbilar som drivs av diesel i landet.

Men den goda nyheten för dieselbilsägare är att de också kan vara en del av klimatomställningen. Neste MY Förnybar Diesel™ (HVO100) är gjord på 100 procent förnybara råvaror, och kan sänka utsläppen av växthusgaser vid körning med upp till 90 procent** under dess livscykel, jämfört med fossil diesel.

Om alla dieselbilsförare i Sverige byter till Neste MY (HVO100) skulle det ha en stor effekt på växthusgasutsläppen.

● Under 2024 körde svenskarna totalt hela 2,5 miljarder mil med sina dieselbilar.***

● Om de milen kördes på fossil diesel innebär det utsläpp på drygt 6,1 miljoner ton.**** CO2e (koldioxidekvivalenter)

 

”Genom att tanka HVO100 går det att bli mer miljömedveten direkt på stationen. Om alla dieselbilsförare bytte till HVO100 skulle mängden minskade växthusgasutsläpp motsvara utsläppen för ca. 12 000 flygningar per år mellan Sverige och Thailand, tur och retur"***** säger Marcus Johnsson.

Enligt honom kan det ligga flera orsaker bakom varför många inte tankar HVO100 idag. Nybilsgarantin slutar gälla om biltillverkaren inte har godkänt HVO100 som bränsle. Men i dag har de flesta tillverkarna godkänt HVO100, något som förarna kanske inte känner till. I äldre dieselbilar påverkas inte nybilsgarantin.

”Om din bil har märkningen XTL i tanklocket är den godkänd för HVO100. Ett annat hinder är att drivmedlet i dagsläget är några kronor dyrare än fossil diesel. Men eftersom HVO100 går utmärkt att blanda med fossil diesel kan man till exempel tanka det varannan eller var tredje gång”, avslutar Marcus Johnsson.

 
Även om Sveriges dieselbilsförare skulle tanka Neste MY (HVO100) varannan eller var tredje gång, skulle utsläppen från deras körning minska och göra skillnad.

Inte så illa för att bara byta pumphandtag vid stationen.
Fordon i län och kommuner 2024 
** Den reviderade EU RED III-metoden (EU/2018/2001) används för beräkning av utsläpp i Europa och Asien-Stillahavsområdet. Minskningen av växthusgasutsläpp varierar beroende på den regionspecifika lagstiftning som tillhandahåller beräkningsmetoden, samt den råvarublandning som används för att tillverka produkten för varje marknad. Utsläppsreduceringen avser din bilkörning vid tankning av Neste MY Förnybar Diesel™ (HVO100). 
***Trafikanalys Statistik 2024 
****Källa för snittförbränning från 2021, PM 2022:3 Transportsektorns samhällsekonomiska kostnader - bilagor
*****Beräkningarna baseras på OKQ8:s rapportering av förnybart drivmedelsinnehåll inom Drivmedelslagen och Miljömärkning till Energimyndigheten