Joel valde den förnybara dieseln – i stället för att köpa elbil
ARTIKEL - Lägre klimatavtryck utan att behöva byta bort dieselbilen. Det var den främsta anledningen till att Joel Berglund började köra på HVO100.
ARTIKEL - Lägre klimatavtryck utan att behöva byta bort dieselbilen. Det var den främsta anledningen till att Joel Berglund började köra på HVO100.
Första gången Joel Berglund kom i kontakt med HVO100 var när mamman och hennes sambo berättade att de brukade tanka det förnybara drivmedlet, i stället för fossil diesel. Eftersom familjen försöker att tänka miljömedvetet i vardagen så blev han nyfiken.

”Jag, min fru och barnen äter svenskproducerad mat och tar cyklarna när bilen inte behövs. Men när man måste färdas längre så finns det inget alternativ. Därför kändes HVO100 som en bra kompromiss”, berättar han.
Innan första tankningen läste Joel Berglund på om bränslet. Han upptäckte att OKQ8 erbjuder Neste MY Förnybar Diesel™ (HVO100) på över 390 olika platser i stationsnätverket. Efterforskningarna bekräftade också att drivmedlet görs på 100% förnybara råvaror, såsom använd matlagningsolja eller animaliskt fettavfall från livsmedelsindustrin. Användandet av Neste MY Förnybar Diesel™ (HVO100) kan sänka utsläppen av växthusgasutsläppen med upp till 90* procent under dess livscykel, jämfört med användandet av fossil diesel.
”Sedan hade jag hört att nybilsgarantin kan sluta gälla om bränslet inte är godkänt av tillverkaren, men eftersom vår bil var över tio år gammal så gjorde det ingen skillnad för oss”, säger han.
Faktum är att de flesta biltillverkarna nu har godkänt HVO100 i sina fordon. Märkningen XTL i tanklocket visar om bilen kan tankas med HVO100 utan att nybilsgarantin påverkas.
För Joel Berglund och familjen var tanken på att kunna köra med lägre växthusgasutsläpp, utan att investera i en elbil, den huvudsakliga anledningen till skiftet från fossil diesel.
”Innan jag bytte drivmedel funderade vi på att köra elektriskt. Men elbilar är fortfarande förhållandevis dyra. På så sätt kändes det ganska prisvärt att börja tanka HVO100 i stället, trots att det kostar några kronor mer per liter”, säger han.
Nu har Joel Berglund kört på HVO100 i fyra år, och bilen rullar på precis som vanligt.
”Det känns bra att kunna göra skillnad bara genom att byta handtag när man tankar. Jag tror att många kör på fossil diesel av gammal vana, och att de endast går efter plånboken. Att köra på HVO100 blir ett medvetet val, man betalar lite mer för något som har en mindre klimatpåverkan”, avslutar han.