OK-Q8 Bank AB (nedan ”vi” eller ”oss”) värnar om den personliga integriteten. Denna informationstext gäller dig vars personuppgifter samlas in och behandlas av oss. Syftet med den här texten är att du ska förstå vad vi gör med dina personuppgifter och vilka rättigheter du har.
Innehållet i denna information kan komma att ändras över tid. Läs därför denna information varje gång du har funderingar kring användning av dina personuppgifter.
Notera att det finns separata informationstexter som rör behandlingen av dina personuppgifter t.ex. som medlem i en OK-förening och/eller som privatkund till OKQ8.
Vem ansvarar för mina personuppgifter?
Personuppgiftsansvarig är:
OK-Q8 Bank AB
Sveavägen 155
08-506 80 000
kundservice@okq8.se
Varifrån kommer mina personuppgifter?
De personuppgifter vi har om dig samlas in från dig/din arbetsgivare när du/din arbetsgivare ansöker om OKQ8 VISA hos oss. Under avtalstiden samlar vi även in personuppgifter när du använder ditt OKQ8 VISA.
Utöver ovan, samlar vi också in personuppgifter om dig från följande källor:
- Vi hämtar personuppgifter löpande från allmänt tillgängliga källor såsom offentliga register, t.ex. folkbokföringsregister hos Skatteverket för att kontrollera att de uppgifter som du uppgett stämmer.
- Information om dig från kreditupplysningsföretag om och i den mån vi behöver och får inhämta kreditupplysning med anledning av de produkter och tjänster som du beställt från oss. Vi kommer att tydligt meddela dig om sådan kreditupplysning krävs.
Vem dina personuppgifter kan komma att delas med
När du som privatperson blir innehavare av OKQ8 Visa blir du samtidigt medlem i en OK-förening och därmed delas dina personuppgifter såsom namn, personnummer och adress med föreningen. Se mer på ok.se/information-om-hur-vi-behandlar-dina-personuppgifter eller okq8.se/personuppgifter/medlem.
Därutöver delar OKQ8 Bank personuppgifter med olika leverantörer (personuppgiftsbiträden) för att kunna tillhandahålla kundtjänst, kundportal och IT-infrastruktur.
Personuppgifter kan även på grund av lagkrav komma at delas med Polismyndigheten, Skatteverket och Finansinspektionen.
Ändamål och laglig grund för behandlingen
Dina uppgifter behandlas för följande ändamål och med stöd av den lagliga grund som anges nedan. Listan uppdateras löpande då vi inför nya behandlingar. Det kan förekomma situationer där vi kan behöva inhämta ditt uttryckliga samtycke för behandling av personuppgifter. I sådana fall kommer du att få ytterligare information innan eller i samband med att du ombeds lämna samtycke.
OKQ8 Visa |
|||
---|---|---|---|
Ändamål |
Laglig grund |
Uppgifter |
Lagringstid |
Administrera ansökan om OKQ8 VISA kort |
Huvudkortinnehavare: För att vidta åtgärder på begäran av den registrerade innan avtal ingås. Extrakortsinnehavare: Med stöd av berättigat intresse att tillhandahålla extrakort |
Namn, personnummer, e-post, telefonnummer |
Till dess att ansökan godkänns. Vid nekad ansökan sparas ansökan i 30 dagar. |
Kreditprövning |
För att fullgöra en rättslig förpliktelse enligt konsumentkreditlagen |
Namn, personnummer, kontaktuppgifter, samt inkomst och information om utgifter. Kreditbedömning inhämtat från UC samt tidigare historik från KQ8 Bank. |
Till dess att ansökan godkänns. |
Hantering av kort och transaktioner enligt penningtvättslagen (inkl. PEP) |
För att fullgöra en rättslig förpliktelse enligt penningtvättslagen | Namn, personnummer, kontaktuppgifter, frågor om kundkännedom samt om man förekommer i en PEP lista. |
5 år efter avslutad kundrelation i enlighet med gällande penningtvätts-lagstiftning |
Sanktionskontroller |
För att fullgöra en rättslig förpliktelse enligt EU:s regelverk för sanktioner | Namn, personnummer, om man förekommer i sanktionslista |
Vid träff nekas ansökan och sparas i 30 dagar. |
Tillhandahålla OKQ8 Visa inklusive: |
För att fullgöra avtal i vilket du är part | Namn, personnummer, adress, ärendehistorik, transaktionsuppgifter, kredit- eller betalkortsdata (kortnummer, giltighetsnummer och CVV-kod) eller uppgift om bankkonto, faktura- och leveransadress, e-postadress eller mobiltelefonnummer samt information från ansökan. |
Så länge kund-förhållandet består samt i 13 månader därefter i syfte att lämna kontrolluppgift till Skatteverket. |
Skuldreglering |
Intresseavvägning, varvid vårt berättigade intresse är att ta betalt för tillhandhållna tjänster enligt avtal. | Namn, personnummer, adress, fakturauppgifter | Till dess att fordringen betalats eller till dess att den preskriberats. |
Marknadsföring |
Samtycke eller berättigat intresse beroende på marknadsföringens art | Beroende på val: E-post, telefonnummer, adress |
Till dess att samtycke återkallas eller (i de fall då behandlingen sker med stöd av berättigat intresse) så länge kundförhållandet består. |
Framställa avidentifierad statistik för uppföljning, planering och verksamhetsutveckling |
Intresseavvägning, varvid vårt berättigade intresse är att bedriva en effektiv och ändamålsenlig verksamhet. | Namn, adress, födelsedatum samt köphistorik |
Uppgifterna för detta ändamål raderas efter statistiken anonymiserats. |
Bokföring och redovisning |
För at fullgöra rättsliga skyldigheter enligt bokföringslagen. | Namn, kontaktuppgifter, personnummer samt transaktions och köphistorik. |
Uppgifterna sparas i 7+ innevarande bokslutsår i enlighet med bokföringslagen. |
Ärendehantering hos kundservice |
Intresseavvägning, varvid vårt berättigade intresse är att tillhandahålla en tillgänglig och effektiv kundservice, inbegripet säker ärendehantering |
Namn, kontaktuppgifter, personnummer, köphistorik, transaktionshistorik och andra uppgifter som förekommer i ett ärende. |
Uppgifterna sparas i högst två år från att ärende stängts hos kundservice. |
Inspelning av samtal hos kundservice i utbildnings- och kvalitetssyfte | Samtycke inhämtas i samband med att kundservice kontaktas. Samtycket kan när som helst återkallas. | Röstinspelning | Samtalet lagras i 60 dagar. |
Villaolja |
|||
Ändamål |
Laglig grund |
Uppgifter |
Lagringstid |
Administration av kredit och avbetalning (Villaolja), inklusive fakturering | För att fullgöra avtal i vilket du är part |
Namn, personnummer, adress och fakturauppgifter | 13 månader efter att kundrelationen upphör |
Företagskunder |
|||
Ändamål |
Laglig grund |
Uppgifter |
Lagringstid |
Administrera ansökan | Med stöd av berättigat intresse att fullgöra avtal med företagskund |
Namn, personnummer, kontaktuppgifter till ägare, verklig huvudman, firmatecknare och kortinnehavare. |
Till dess att ansökan godkänns. Vid nekad ansökan sparas ansökan i 30 dagar. |
Kreditprövning | För att fullgöra en rättslig förpliktelse enligt konsumentkreditlagen |
Kreditbedömning inhämtat från UC inkluderar: om ägaren är utvandrad/ obefintlighetsregistrerad, har notering om skuldsanering och/eller om de har skyddade personuppgifter. Om styrelseledamöter har något av följande registrerat: Betalnings-anmärkning, konkurs-ansökan, engagemang i företag i konkurs, skuldsaldo. |
Till dess att ansökan godkänns. Vid nekad ansökan sparas ansökan i 30 dagar. |
Särskilt om vår behandling av dina personuppgifter för marknadsföringsändamål
Som kund till OK-Q8 Bank AB kan vi skicka riktad kommunikation baserat på information om vilka bankprodukter du har och hur du använder dessa. Detta förutsätter normalt sett att du har samtyck till marknadsföring. Viss direktmarknadsföring, exempelvis allmänna reklamutskick, kan dock ske med stöd av intresseavvägning. Du kan alltid avsäga dig marknadsföring genom att kontakta kundtjänst.
På okq8.se/personuppgifter/marknadsforing/ kan du läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter för marknadsföringsändamål.
Behandling av personuppgifter utanför EU-området
Dina personuppgifter kommer endast att behandlas inom EU.
Som huvudregel sker behandlingen av dina personuppgifter inom EU/EES men i vissa fall överförs och behandlas de i länder utanför EU/EES, så kallade tredje land. Dina personuppgifter kan komma att överföras till våra leverantörer och/eller IT-lösningar utanför EU/EES. Vi kommer då att vidta lämpliga skyddsåtgärder för att skydda dina uppgifter, såsom att vi använder särskilda standardavtalsklausuler som framtagits och godkänts av EU, för att säkerställa att överföringen och mottagarens behandling sker i överenstämmelse med tillämpliga lagar och regler.
Kontakt
Om du vill utöva någon a dina lagstadgade rättigheter ber vi dig att skicka en skriftlig och egenhändigt undertecknad begäran till kundservice via postadress nedan. Din begäran behöver innehålla ditt fullständiga namn, personnummer, telefonnummer, beskrivning av ärendet och din underskrift:
OKQ8 Bank Kundservice
Box 502
774 27 Avesta
Du kan alltid kontakta okq8.se/kundservice om du har frågor angående behandlingen av dina personuppgifter eller dataskyddsombudet.
Dataskyddsombudet för OKQ8 Bank AB nås via: dso.okq8bank@okq8.se
Det är dataskyddsombudets uppgift att övervaka att OKQ8 Bank AB uppfyller Dataskyddsförordningen.
Dina rättigheter
Enligt EU:s dataskyddslagstiftning har du som registrerad vissa lagstadgade rättigheter.
- Rätt till invändning mot direkt marknadsföring – Du har rätt att när som helst invända mot behandling av personuppgifter som avser dig för direkt marknadsföring. Då ska personuppgifterna inte längre behandlas för sådana ändamål.
- Rätt till tillgång – Du har rätt till tillgång till dina personuppgifter, vilket innebär att du också har rätt att få bekräftelse på huruvida personuppgifter som rör dig behandlas och om så är fallet även få tillgång till personuppgifterna och viss ytterligare information om behandlingen.
- Rätt till rättelse, radering eller begränsning – Du har rätt till rättelse, radering eller begränsning av behandling av dina personuppgifter samt rätt att invända mot behandlingen.
- Rätt att återkalla samtycke – Om och i den mån du lämnat särskilt samtycke till viss behandling, har du alltid rätt att återkalla ditt samtycke.
- Rätt till invändning avseende intresseavvägning – När behandling sker med stöd av s.k. intresseavvägning (dvs. enligt artikel 6.1 f GDPR) har du rätt att när som helst göra invändningar mot behandlingen.
- Rätt till dataportabilitet – Du har rätt till dataportabilitet, vilket innebär att du under vissa omständigheter har rätt att få del av sådana personuppgifter om dig som du tillhandahållit till oss, i syfte att du ska kunna överföra personuppgifterna till en annan personuppgiftsansvarig.
- Rätt att klaga till myndighet – Du har rätt att klaga till din nationella dataskyddsmyndighet (i Sverige: Integritetsskyddsmyndigheten) om behandling av dina personuppgifter inte uppfyller kraven enligt EU:s dataskyddslagstiftning.