Köpvillkor
(Uppdaterad 2018-04-13)
Allmänt
Dessa allmänna villkor gäller när du köper varor och tjänster i vår e-handel på okq8.se. Avtalet ingås mellan dig och OK-Q8 AB, org. nr 556027-3244 (”OKQ8”). Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om OKQ8 framgår på okq8.se.
- Försäljning sker endast till privatpersoner
- OKQ8 tillämpar 18-års åldersgräns vid köp på www.okq8.se
- OKQ8 förbehåller sig rätten att neka en order
- Erbjudanden gäller så långt lagret räcker om inte annat anges
- Du kan endast beställa varor till adresser inom Sverige
Produkter och priser
OKQ8 reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på sajten, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (även förändrade priser från leverantörer eller valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. All bildinformation på vår sajt ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor du erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung. Alla bilder ägs av OKQ8 och får inte kopieras, sparas eller distribueras utan OKQ8:s skriftliga tillåtelse.
- Samtliga priser på www.okq8.se anges inklusive moms och exklusive frakt
- Jämförpriser visas på de produkter där det är relevant för produkten
- Varje vara anges med pris inklusive moms. I varukorgen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.
Orderbekräftelse
- Genom att klicka på "Slutför köp" i kassan bekräftar du din order och godkänner dessa allmänna villkor
- När OKQ8 mottagit ordern skickas en orderbekräftelse till din angivna e-post med information om beställningen
- OKQ8 reserverar sig från leverans i de fall lagersaldo varit felaktigt vid tidpunkten för order
- Kan OKQ8 inte leverera enligt din orderbekräftelse kommer du att kontaktas via e-mail och ges möjlighet att frånträda avtalet
Betalningsalternativ
- Köp kan endast ske genom kortbetalning.
- Tillåtna kort för betalning är VISA, VISA Electron, Maestro och MasterCard. Kort ska vara utfärdat av svensk bank.
Leveranstid
- Beräknad ungefärlig leveranstid framgår på respektive produkt samt i kassan på okq8.se. Leveranstiden är normalt 2-5 vardagar från mottagande av ordern. I samband med långhelger kan leveranstiden vara längre. Om någon av dina valda produkter är en beställningsvara kan leveranstiden vara längre.
- Vid försenad leverans föreslås en ny leveranstid. Godkänner du inte det har du rätt att häva köpet.
Ångerrätt
Du har rätt att ångra köpet genom att skicka ett meddelande till OKQ8 inom 14 dagar från den dag då du mottog varan. Om avtalet avser flera varor börjar ångerfristen löpa den dag då du mottog den sista varan. Ångerrätten gäller inte specialtillverkade produkter. Varan ska vara oanvänd. OKQ8 har rätt till ersättning för eventuell värdeminskning som beror på att varan har hanterats utöver vad som krävs för att fastställa varans egenskaper eller funktion.
Det finns ett standardformulär för att ångra köpet på Konsumentverkets hemsida som du kan använda. Ladda ner standardformuläret här: http://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/kontrakt-och-mallar/angerblankett-2015-konsumentverket.pdf
Om du meddelat att du ångrar köpet ska du senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till OKQ8. OKQ8 står inte för transportrisken vid returfrakt.
Retur på OKQ8 station
- Du bör returnera köpta produkter på samma station där du köpte dem.
- Varan ska emballeras väl och ifylld retursedel uppvisas. Vi bifogar retursedeln vid leverans av produkten. Saknar du retursedel eller om denna har kommit bort kontaktar du OKQ8:s Kundservice så skickar vi dig en ny.
Retur per post
- Har du köpt din produkt per hemleverans (via ett ombud) ska denna skickas till OKQ8. Adressen finns på den returetikett som bifogades med ordern.
- En avgift på 69 kr inkl. moms tillkommer för returer via post. Avgiften dras från återbetalningsbeloppet.
- Varan ska emballeras väl och returneras tillsammans med ifylld retursedel. Retursedeln finns bifogad i din försändelse vid hemleverans. Saknar du retursedel eller om denna har kommit bort kontaktar du OKQ8:s Kundservice så skickar vi dig en ny.
Återbetalning
Återbetalning sker inom 14 dagar från den dag då OKQ8 tog emot ditt meddelande om att du vill utnyttja ångerrätten eller den senare tidpunkt som OKQ8 mottar varan från dig/bevis om att varan returnerats. Vid retur av hela eller delar av ordern återbetalas produktens belopp minus ev. fraktavgift. Återbetalning kan endast ske på det sätt som betalningen gjordes vid beställning. Vid kortbetalning betalas beloppet in på det kort som användes vid köpet.
Outlösta paket
Ordrar finns kvar för utlämning hos postombudet/stationen i 14 dagar. Vid outlösta paket har OKQ8 rätt att debitera dig 69 kr inkl. moms för returfrakt och administrativa kostnader. Att låta bli att hämta ut sitt paket är inte lika med att utnyttja ångerrätten.
Reklamation
Du bör undersöka alla varor noggrant vid mottagandet för att förvissa dig om att de är felfria och fungerar som de ska, samt att de har förväntade egenskaper. Vill du göra gällande fel i beställd vara ska du inom skälig tid från att felet upptäcktes, eller borde ha upptäckts, kontakta OKQ8:s kundtjänst via telefon eller e-mail. Ifylld reklamationsblankett ska alltid bifogas. Kontakta vår kundservice om sådan saknas. Reklamation kan inte ske senare än 3 år efter mottagandet av produkten. Reklamation för paket som vi har skickat ska ske samma dag (senast dagen efter) för synliga fel och för dolda fel inom en vecka.
OKQ8 kontrollerar reklamerade varor i enlighet med den felbeskrivning som du uppgivit. Vid godkänd reklamation av vara står OKQ8 för fraktkostnaden. Om varan befinns vara felfri eller utsatt för en yttre åverkan kan en avgift för felsökning och frakt för att täcka OKQ8:s kostnader komma att debiteras.
Force Majure och ansvarsbegränsning
OKQ8 ska vara befriade från att fullfölja sin del av avtalet och från skyldighet att erlägga skadestånd om OKQ8:s åtaganden inte alls eller endast till onormalt hög kostnad kan fullgöras på grund av krig, upplopp, arbetsmarknadskonflikt, eldsvåda, explosion, eller ingrepp av offentlig myndighet som OKQ8 inte kunnat förutse eller förebygga.
OKQ8 ansvarar inte i något fall för förlust i näringsverksamhet.
Falska beställningar
Vid upptäckten av eventuella falska beställningar eller andra bedrägeriförsök kommer OKQ8 att polisanmäla ärendet. Vi förbehåller oss rätten att neka eller häva ditt köp i det fall vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av vår sajt.
Personuppgifter
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter hittar du här www.okq8.se/personuppgifter
Kontakt
Kontakta oss på vår kundservice ehandel@okq8.seeller via telefon på nummer 020-15 37 37 (telefontid vardagar 8:30-17.00) om du har frågor kring din order. Vi besvarar alla orderrelaterade frågor via e-post inom 48 timmar (vardagar). Som konsument kan du vid en eventuell tvist hänvisa denna till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Du kan kontakta ARN antingen via deras hemsida www.arn.se eller på adress:
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr
Svensk rätt gäller på detta avtal.