OKQ8 Hyrsläpsgaranti

Ett bra släp fyller dina transportbehov, det är säkert och lagligt att använda i trafiken, elen fungerar och det är helt och rent. Enkelt. OKQ8 Hyrsläpsgaranti är precis lika enkel. Varje gång du hyr släp hos oss garanterar vi att släpet motsvarar dina förväntningar. Hittar du något fel får du pengarna tillbaka.

OKQ8 Hyrsläpsgaranti - så här fungerar den

Gå igenom den här checklistan när du kommer ut till ditt släp. Hittar du något som är fel, säg till så åtgärdar vi problemet direkt eller byter till nytt släp. Om något av dessa fel uppstår under hyrestiden, så får du pengarna tillbaka.

  • Katastrofvajer - Hel och korrekt monterad när vagnen lämnar stationen
  • Stödhjul - Helt och fungerande när vagnen lämnar stationen
  • Bromsar - Ska alltid fungera
  • Däck - Lagligt mönsterdjup och korrekt däck utifrån rådande säsong
  • Helt - Skärmar sitter på plats samt lämlås, gasfjädrar och kulhandsken är hela. (Täckta vagnar ska inte läcka)
  • Belysning - Fungerande belysning när vagnen lämnar stationen
  • ”Tryggt Släp” - Servicedekal finns monterad på främre del av släpet (utfört av professionellt serviceombud två gånger per år)

Garanti på funktion och kvalitet

Med drygt 2 500 släp i olika storlekar på ca 300 stationer runt om i Sverige har vi blivit rätt stora på det här med att hyra ut släp. Ja rent av störst faktiskt. Och är man stor får man ta ett stort ansvar, och det gör vi.


OKQ8 Hyrsläpsgaranti – endast hos oss

OKQ8 Hyrsläpsgaranti är enkelt. Varje gång du hyr släp hos oss garanterar vi att släpet är helt, rent och säkert att använda i trafiken. Hittar du något fel får du ett annat släp eller pengarna tillbaka.

Ansvarstagande personal

Den dagliga omsorgen och servicen av våra hyrsläp står vår egen personal för. Exempelvis har vi utrustning som kontrollerar elsystem på både släp och dragbil, så att belysningen fungerar som den ska.


”Tryggt Släp”-dekalen

Två gånger per år skickas våra släp i väg på en service som omfattar fler kontrollpunkter än Bilprovningens standard för släpvagnar. Bara de släp som fått godkänt på alla punkter får hyras ut och stämplas med en "Tryggt Släp"-dekal. Du hittar den på framsidan av våra släp.

Garantivillkor:

  • Garantifel skall anmälas till stationspersonalen vid avhämtningstillfället innan du lämnar stationen
  • Om garanti-fel upptäcks under hyrestiden, dock max 7 dygns hyra, skall felet anmälas omgående till uthyrande station
  • OKQ8 Hyrsläpsgaranti innebär vid avhämtningstillfället i första hand avhjälpande av fel eller erbjudande om ersättningsvagn
  • Om garanti-fel uppstår under hyrestiden har du rätt till en återbetalning av hela hyran
  • För att garanti ska gälla är det hyrestagarens ansvar att följa gällande regler och lagar om körkortsbehörighet och tillåtna kombinationer för maxlast, samt iaktta gällande hastighetsbestämmelser

Garanti gäller ej om:

  • Skada uppstår på grund av vårdslöshet
  • Stödhjul varit nedfällt under färd
  • Last varit osäkrad eller slarvigt säkrad
  • Fel beror på dragbilens elsystem
  • Fel eller skada uppstår p.g.a. olycka eller skadegörelse på släp eller dragbil
  • Fel uppstår p.g.a. yttre omständigheter, såsom extrema väderförhållanden eller annat som OKQ8 och/eller uthyrande station inte kan påverka
  • Om hyran är på längre tid än sju dygn

För återbetalning av hyra skall garantifel anmälas utan dröjsmål och hyreskontrakt, samt kvitto på erlagd hyra ska uppvisas.