I Sverige har vi en lång tradition av att köpa stora bilar som präglat oss när det kommer till våra preferenser angående bilvalet.
- Bilen är ett av de viktigaste köpen man gör, och svenskar är mycket klara över sina verkliga behov, säger Robin Toss, vd för bilhandlaren Kamux AB. Även i en stor bil kan bagageutrymmet vara överraskande trångt och otillräckligt, beroende på ens behov.

När det kommer till bilens användningsområden förstår man varför utrymmena är så viktiga för de svenska bilkonsumenterna. Att sköta shopping och andra ärenden är den överlägset viktigaste orsaken (67 %) för svensken att äga bil, medan möjligheten att smidigt kunna besöka vänner och släktingar kommer på andra plats (42 %). En tredjedel av de svarande (33 %) behöver bil för att ta sig till hobbyer och fritidsintressen.
Undersökningen ”Sverige köper bil” utfördes av Bilendi Oy på uppdrag av bilhandelskedjan Kamux AB. Online-undersökningen besvarades i Sverige av 1 002 personer i åldern 18–70 år med körkort. Urvalet motsvarar svenska folket vad gäller kön, ålder och bostadsområden.
Text: Tommy Wahlström